donderdag 2 februari 2012

Vliegen met de Cessna in zomers winterweer

Daarnet even wezen vliegen met Wim. Wim heeft vorig jaar een keuken bij me gekocht en ik had hem beloofd dat hij nog `s een keer mee mocht vliegen over z`n huis. Hij was vorig jaar ook al een paar keer mee geweest naar Engeland, maar toen waren we dus nog niet boven z`n huis geweest.

Het is vandaag zulk schitterend weer dat ik de kans niet wilde laten lopen om met de Cessna te gaan vliegen. Omdat het vriest krijgt de motor meer lucht binnen (koude lucht is dikker) en krijgt m`n Cessna 150 er als het ware gratis een paar pk bij. Het nadeel is wel dat de accu helemaal leegloopt als je een paar weken niet vliegt met die kou. Deze keer moest Dick van Transal komen met stroom, daar wil ik natuurlijk geen gewoonte van maken. Dick gaat dus een druppellader met aansluiting voor m`n 150 neerzetten binnenkort.


Onlangs heb Airnav op m`n telefoon geïnstalleerd maar op advies van Jaap de Visser heb ik de pro versie gekocht. Een paar weken vlieg ik er nu mee, vind het wel handig als automatisch logboek. Het nadeel is wel (vind ik) dat je de vliegkaarten moet kopen en (omdat je ook de papieren kaarten er bij moet hebben) deze best duur zijn. Een ander nadeel is (vind ik) dat de Iphone snel leeg is als je Airnav gebruikt (mijn aansteker is al in gebruik voor m`n traffic-watch dus kan ik niet al vliegend opladen). Onder het vliegen viel m`n Iphone dus uit en was ik ook m`n vliegdata kwijt.

Wat wél handig is (vind ik dan) is dat je een soort EFIS hebt met AirNav pro. Hier moet ik nog wat gegevens voor bijkopen om er echt veel aan te hebben, maar je hebt in elk geval een extra kunstmatige horizon. Vind ik wel een veilig idee. Dus nu nog een Iphone houder zoeken voor in de Cessna, een extra oplaadmogelijkheid maken én investeren in Airnav pro kaarten en zo.


Tijdens het vliegen is Jaap nog even naast me komen vliegen om z`n nieuwe kleurenschema te showen. Hij heeft bij Transal z`n kist opnieuw laten spuiten. Ook z`n prop is in bijbehorende kleur meegespoten. Heel chique.


Nu we toch bezig zijn pakken we gelijk maar de ruiten mee moet hij gedacht hebben (heb ik een paar jaar terug ook bij Transal laten doen). Het ziet er echt heel chique uit de "nieuwe" PH-ADE. Hieronder een afbeelding nog van de prop van Jaap.