donderdag 9 februari 2012

De N2024 heeft weer prik en een Saab Safir op `t veld

Vandaag toch weer even op het vliegveld geweest. De accu van de Cessna was weer helemaal leeg gelopen, maar van Transal hebben ze er nu m`n druppellader er op gezet. Hij laadt de accu nu op, binnenkort gaan ze nog checken wat nou de stroomverbruiker is die de accu telkens leeg laat lopen. Het beaconlight was ook stuk, dus combineren ze het.


Ik moest bij Transal de sleutel van de hangar weer ophalen en zag daar toevallig een leuke Saab binnen staan. De Saab 91 Safir PH-RLD (staat normaal op Seppe) stond er voor onderhoud. Gauw een paar foto`s gemaakt dus.


De PH-RLA (broertje/zusje van de RLD) heeft trouwens gevlogen boven het Saab evenement WAMWAS op Valkenburg laatst. Een leuke foto hiervan is hier te zien. De PH-RLD heeft overigens een (niet al te zuinige) Lycoming O360A1A met wel 180pk. Het kistje is van 1959.


Vroeger stond er een Saab Safir gestationeerd op Midden Zeeland, deze stond toen in dezelfde hangar als mijn N2024. Dit was de PH-RJB, foto`s van deze kist staan op deze pagina. Daarnet bij Transal heb ik nog `s nagevraagd waar de PH-RJB is gebleven, maar volgens hen staat `t ie ergens te verstoffen in een hangar in Zwitserland. Wel jammer want het is toch een uniek (want in Nederland bij de Schelde gebouwd) vliegtuig. De Saab fabriek had het toen té druk, dus daarom mocht het Nederlandse "Schelde" de Safir`s in licentie bouwen. Het zou toch wel heel erg leuk zijn als zo`n situatie zich weer voor deed (dat ze het in Zweden te druk hadden zodat de Nederlanders Saabs mochten gaan bouwen). Bij Nedcar bijvoorbeeld :).


Klik hier om naar het nieuwste bericht te gaan van dit blog.