woensdag 15 december 2021

Alternator gemonteerd

Vandaag moest ik toch op het vliegveld zijn. Dus even bij Vliegwerk Holland geweest om te kijken hoe ver ze zijn met de PH-ABM.

Inmiddels zit de alternator op zijn plaats. Dat is het aluminiumkleurige ding wat je op de onderstaande foto ziet.

Deze alternator is beter (genereert veel stroom) maar ook wat lichter als de vorige oplossing (generator). Dus dat is ook wel een voordeel.

Naast de alternator wordt ook de bedrading vervangen (hier en daar echt versleten).























Op de achtergrond zie je ook het spin-on oilfilter wat ik eerder dit jaar heb vervangen. Dat koelt de olie beter en zorgt er ook voor dat ik minder vaak mijn olie hoeft te verversen.

Jesse heeft ondertussen ook een nieuwe NAV antenne gemonteerd op de PH-ABM die dan weer wordt aangesloten op de Garmin GNS530.

Terwijl ik er was werd ook gelijk de nieuwe carburateur bezorgd (de vorige carburateur is volgens mij nog origineel van 1957!). Deze wordt nu dus ook vervangen (is gelukkig niet veel werk). Vervolgens kan Jesse aan de slag met de avionica.

De twee magneten (die zorgen voor de ontsteking) van mijn Cessna zouden gereviseerd worden. Helaas is dat niet meer mogelijk. Ze zijn te oud en worden nu vervangen door nieuw.























Floris heeft verder ook de pitotbuis weer gemonteerd in de vleugel. Dit is een onverwarmde pitotbuis zoals mijn Cessna ooit is afgeleverd door de fabriek. Ik had `m al een keer vervangen (omdat hij lekte) maar zat erg te twijfelen om hem te vervangen door een verwarmde pitotbuis. Zo`n verwarmde pitotbuis is natuurlijk een must als je IFR gaat vliegen (door de wolken en zo).























Ik heb voor nu besloten om het toch maar origineel te houden. De PH-ABM is een VFR kist en dat is toch het gebruik wat ik er mee doe. Mocht ik IFR willen gaan vliegen dan huur ik wel een kist bij de Vliegclub in Rotterdam (waar ik nu immers ook een kist huur als ik `s nachts ga vliegen).

Tenslotte. De PH-ABM is voorlopig nog wel bij Vliegwerk Holland. Daarom heeft Vliegwerk een paar vliegtuigen nu bij mij gezet. De PH-LIN staat er nu (de oude kist van Hans van der Linden) en de Pelican van Simon Paul.