vrijdag 3 december 2021

SID inspectie voor de PH-ABM

Eerder had ik het al op `t blog over de SID inspectie gehad. SID staat voor Special Inspection Document, dit gaat over een aanvullende check die uitgevoerd moet worden op een vliegtuig. Dit staat dus los van normaal onderhoud.

Vliegtuigen gaan heel lang mee. Zo is mijn eigen PH-ABM gemaakt in 1957, dus behoorlijk op leeftijd. Wil je zo`n vliegtuig onderhouden naar nieuwstaat (en dat is eigenlijk de ambitie) dan moet alles grondig gecheckt worden.























Zo heeft Floris vandaag zelfs een brandstoftank er uit gehaald om er onder te checken. Ik heb er maar even foto`s van gemaakt want normaal gesproken zie je natuurlijk zoiets niet.

Ook kwam Floris er achter dat de ABM ooit `s een brandje gehad heeft in de carburateur (waarschijnlijk een keer fout gegaan bij het starten). Deze was helemaal zwart geblakerd vanbinnen. Inmiddels is er dus ook een nieuwe carburateur besteld voor de Cessna.























Nog even over de SID. Ik heb even de uitleg van Vliegwerk Holland van hun site geplukt en hier onder ingesloten;
Cessna Aircraft heeft een additioneel inspectie programma opgesteld voor ouder wordende vliegtuigen, de zogenaamde Special Inspection Document (SID). Het programma omvat ruim 20 inspecties om de levensduur van Cessna vliegtuigen te verlengen en vliegwaardigheid te waarborgen. De inspecties bestaan uit twee hoofdzaken; controles op metaalmoeheid en corrosie. Het bevat deels visuele inspecties en deels materiaal onderzoeken (NDO). Een van de grootste inspecties betreft de controles van vleugelstijlen en vleugelbouten. Ook een ingrijpende operatie is het verwijderen van alle interieurdelen en isolatie in de cabine, om de binnenzijde van de beplating te controleren op corrosie. Daarnaast zijn er extra inspecties op landingsgestel, stuurorganen en ook specifieke scheur en corrosie controles. Alle inspecties moeten uiterlijk 30 juni 2014 zijn uitgevoerd, en zijn na deze initiele uitvoering terugkerend met onderscheiden intervallen gebasseerd op uren en tijd. Voor de repeterende controles zijn verschillende intervallen gegeven, gebaseerd op het gebruik van een vliegtuig. Een vliegtuig gebruikt voor fotografie en inspectie/rondvluchten kent bijvoorbeeld kortere intervallen dan wanneer een vliegtuig uitsluitend voor prive doeleinden wordt gebruikt. De initiele inspecties betekend een eenmalige extra grote inspectie aan een vliegtuig. Hier hangen ook voor sommige vliegtuigen verplichte modificaties aan vast, wat ook behoorlijk extra kosten betekend. De meeste inspecties zijn daarna goed te integreren in de al bestaande onderhoudsbeurten, maar zullen wel meer tijd voor de monteur kosten. De staat van een vliegtuig heeft invloed op deze inspecties. Voor een goed onderhouden en netjes verzorgt vliegtuig hoeven de meeste SID inspecties daarna niet veel extra werk te kosten.