Posts tonen met het label dhc-2 beaver. Alle posts tonen
Posts tonen met het label dhc-2 beaver. Alle posts tonen

vrijdag 18 juli 2025

Vliegen met de Beaver

Afgelopen week nog met de PH-ABM gevlogen. Bandjes opgepompt en weer lekker binnen gezet in de hangar.

Na `t weekend hoop ik immers samen met vrouw, kind en Sjaak (vliegmaat) naar de Filipijnen te gaan.

We willen daar gaan vliegen met de DHC2 Beaver van Raymond.













De Beaver van Raymond staat op floats. We hopen dus te gaan watervliegen.

Omdat het nu zo`n beetje regenseizoen is in de Filipijnen is het weer wel een dingetje. Het plan was om VFR te gaan vliegen, dus hopen op een beetje mooi weer :).

Tenslotte nog goed nieuws. Per e-mail (van iAOPA) kreeg ik onderstaand bericht dat AvGas voorlopig gewoon beschikbaar blijft. Zelf gebruik ik MoGas (heb de STC), maar voor veel vliegtuigen (met name met injectiemotoren) is echt AvGas nodig. Mooi dus dat dit de komende tijd nog gewoon beschikbaar blijft.

Good News: Avgas 100LL Supply in Europe Secured Until 2032.

This spring we still asked the question, "Is 100LL now banned, or not?" The answer at the time was that leaded aviation fuel with the additive tetraethyl lead (TEL) may actually only be produced in Europe until May 1, 2025, according to EU Regulation 1272/2008 from April 2022, but that production is currently neither banned nor approved. The distribution and use of 100LL was not in question, only the production of the fuel. Due to delays in decision-making within the EU bureaucracy, the three European manufacturers are legally allowed to produce and distribute TEL-containing avgas until further notice.

The legal situation has now further developed, and in favor of General Aviation: Shell's application to continue importing TEL and producing Avgas 100LL, was approved by the EU's REACH Committee with 26 votes in favor, with only one abstention and no votes against, initially until April 2032. REACH stands for "European Regulation on Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals," and the committee is part of the European Commission

donderdag 14 december 2023

Vliegen met de Beaver in de Filipijnen

De afgelopen dagen had ik alleen maar "negatief" nieuws. Tenminste van mensen die vliegtuigen willen vernielen, of vliegvelden waar de PH-ABM niet meer welkom is wordt ik niet echt zo blij.
























In de Filipijnen heb je van deze zaken geen last 😃. Daar kun je nog gewoon eiland hoppen met een DHC2 Beaver uit het zelfde bouwjaar als mijn PH-ABM (1957). In mijn video over de Filipijnen heb ik het ook over deze Beaver.

Raymond Schwab vliegt daar met de RP-C2016 rond. Een Beaver die vroeger ook in Duitsland en Canada rond vloog. Hij vliegt er met toeristen, maar uiteraard ook met andere vliegers.
























Op dit moment ben ik gewoon in Nederland, dus geen Beaver vluchten voor mij. Gewoon met de PH-ABM dus.

Maar wie ook `s met Raymond mee wilt, hier meer info.
























maandag 7 september 2015

Beaver watervliegtuig boven Westkapelle

Vandaag ben ik met de PH-ADE wezen vliegen van Zeeland Air. Dit is een Cessna 172, dus net ietsje groter als m`n eigen Cessna 150. Als ik meer mensen mee moet nemen is het toch net even wat handiger.


De laatste tijd toch al wat vaker C172 gevlogen (in Zuid Afrika en VS).

Onderweg kwam ik nog een Noors geregistreerd Beaver watervliegtuig tegen (LN-NCC). Voluit een De Haviland Canada DHC-2 Beaver Mk1. Dus heel even ernaast gevlogen om wat foto`s te maken.


Het zijn maar telefoonfoto`s, maar toch leek het me wel leuk om ze even te delen. Op Oostend Approach vroegen ze op de radio al of de Beaver formatie vloog met de PH-ADE. Wel een voordeel dat er meerdere radio`s in de ADE zitten want met m`n eigen kist had ik dat dus niet gehoord.


Volgende week hoop ik weer met de PH-ADE op pad te gaan. Ik vind het wel een fijn toestel. Net als mijn eigen vliegtuig, lekker ouderwets met klokken en niet met fancy schermen.

Naast de PH-ADE heeft Peter van Zeeland Air overigens ook een twin. Dit is onderstaande Italiaanse Partenavia P68C Victor. De kist gaat niet echt hard voor een twin (130 knopen) maar kan wel goedkoop veel mensen meenemen.