In een persbericht maakt de directie van Eindhoven Airport bekend dat is besloten vanaf 2026 'fossiele' privévluchten niet meer toe te staan op de luchthaven. De directie voegt eraan toe dat indien zich mogelijkheden voordoen voor kleine, duurzame luchtvaart (zoals elektrisch vliegen), dat wel gefaciliteerd zal worden, mits van van toegevoegde waarde voor de regio. Als reden wordt opgegeven dat privévluchten een relatief grote geluid- en CO2-footprint per passagier hebben en maar in zeer beperkte mate in de mobiliteitsbehoefte van de regio voorzien.
AOPA maakt zich grote zorgen over dit soort beslissingen. Anders dan de luchthaven naar buiten brengt, is de footprint van de GA verwaarloosbaar in vergelijking met die van de grote luchtvaart.
Ik hoop dat niet meer vliegvelden dit voorbeeld gaan volgen.
Voor de vliegclub op Eindhoven is het ook wel een naar dingetje. Zullen ze voortaan op electrische Pipistrels verder moeten vliegen of zo?
Bovenstaande foto van de Eindhovense TB10 is trouwens van Ronald Vermeulen.