dinsdag 20 mei 2014

Vluchtvoorbereiding Shoreham vlucht

Gisteravond samen met m`n passagier de vlucht naar Shoreham voorbereid. Altijd leuk die "voorpret". Dus een Weight&Balance berekening gemaakt en natuurlijk de route uitgestippeld. We willen net als anders bij Knokke gaan oversteken vanaf VOR radiobaken COA en dan direct oversteken naar het VOR radiobaken DVR (Dover). Op de route ligt dan nog een puntje (VABIK) wat we voor de navigatie aanhouden omdat dit het punt is waar je door Oostende wordt overgezet naar London ("Mid-channel").


Enfin, niet zo spannend allemaal. Omdat deze route meer als 50nm over water gaat is het verplicht om reddingsvesten bij te hebben (maar die heb ik eigenlijk altijd wel bij). Zonder wind zou ik 2 uur en 14 minuten nodig hebben om in Shoreham te komen. Mocht ik veel tegenwind hebben dan kan ik overigens op Headcorn (ligt toch op route) altijd nog even een tussenstop maken om bij te tanken.


Ik heb met m`n C150 wat meer tijd nodig als de andere vliegtuigen (2 x een Cessna 172 en 1 x een Turbo Lance). Het verschil met de Turbo Lance is echt extreem (1 uur!). Ik wil daarom wat eerder vertrekken vanaf Midden Zeeland zodat niet de hele groep op de Cessna 150 van mij moet wachten als we in Shoreham zijn.