woensdag 21 augustus 2013

Nederlandse RT & LAPL

Vandaag toch nog even gebeld met het KIWA over de mail die ik gekregen had. Hierin stond dat ik naast LPE ook een RT certificaat (Radio Telefonie) moet halen om een Nederlands brevet te krijgen. Voor de omzetting werd aanvankelijk (in een eerdere mail naar mij) alleen Airlaw (incl. ATC procedures) en Human Factors vereist als vak, hier zou dus het vak RT bij komen. Even overleg gehad, maar ze zijn er nu nog niet helemaal uit. Volgende week krijg ik hier weer bericht over. Als het even kan zou ik het toch graag doen zonder dat ik een nieuwe RT moet halen (scheelt me toch weer 555 Euro). Voor wie z`n RT wilt halen, dat doe je hier.
Een LAPL aanvragen zou dan de oplossing misschien zijn (zolang ik het Nederlandse RT als vak nog niet heb), maar ook dat is nog niet leverbaar. Heel vreemd is dat, want in Duitsland kan dit al wél! Zie deze resultaten op Google (tip kreeg ik via Airwork). Zo`n LAPL trouwens is iets "handiger" als een gewoon PPL. Je hoeft maar een klasse 3 medical (wat minder streng als klasse 2 wat voor PPL nodig is), je mag maar 4 personen vliegen en je vliegtuig mag niet meer als 2 ton wegen. Hoe dan ook, volgens het CBR ben ik theoretisch in elk geval helemaal klaar (zie onderstaande verklaring die ik toegestuurd kreeg). Het zou wel een stunt zijn als het KIWA vol kan blijven houden dat RT (in elk geval qua theorie dan) ook over gedaan moet worden.
Vanmorgen heb ik trouwens m`n theorieboeken Airlaw en Human Factors op de bus gedaan naar Henny in Nieuw Zeeland. Ik dacht er eerst aan om ze nog ritueel te verbranden, maar dat geeft ook weer zo`n gedoe. Ik hoop dat Henny er wat mee kan doen.