dinsdag 13 augustus 2013

Dagje CBR in Utrecht

Vandaag ben ik naar Utrecht gegaan om m`n 2 Nederlandse theorie examens (Airlaw & Human Factors) te doen bij het CBR. Eigenlijk zou ik naar Eindhoven gaan, maar blijkbaar hadden veel te weinig mensen gereserveerd en werd ik verzet naar Utrecht. Eenmaal in Utrecht aangekomen stond ik er toch versteld van hoeveel mensen dan op zo`n locatie examen doen. Ik schat toch ruim 30 man (inderdaad, op de een of andere manier is het meer een mannending) die tegelijk examen ging afleggen. Is toch best veel als je weet dat dit elke maand plaats vindt.
Hoe dan ook, `s morgens om 9:00u eerst Airlaw gedaan. Felix (een andere "Amerikaanse" vlieger die in hetzelfde schuitje als mij zit) en ik kregen een aangepast examen. Wij kregen 24 vragen terwijl de rest van de mensen méér en ook andere vragen kregen. In het examen kwamen (gelukkig) vragen voor die (voor ons dan) wel vrij makkelijk waren. Zoals hoeveel rode lichtjes je ziet als je op het goede glijpad zit op de PAPI. Of wat een groen knipperlicht betekent als je op de grond staat. Er zaten ook vragen tussen die best discutabel zijn. Zoals bijvoorbeeld waar je toestemming moet vragen als je luchtfoto`s wilt maken. Heel raar, want sinds 1 juni jl. hoef je dat niet meer. Ik heb maar Ministerie van Defensie ingevuld omdat dit "vroeger" zo was.
Aan het eind van de middag was het examen Human Factors aan de beurt. Dit examen is met 16 vragen best kort, dus je mag maar weinig fouten hebben. Als ik het goed heb dan heb ik exact het maximale aantal fouten gemaakt, dus zou ik er van af moeten zijn. Binnen 2 weken krijg ik de officiele uitslag. Ik houd dus nog even een slag om de arm. Het zou echt super zijn als ik er echt vanaf was want ik ben niet zo`n studiebol :). Tussen de examens door trouwens nog een aantal leuke gesprekken gehad met andere examen kandidaten. Jan Paul bijvoorbeeld wist een handige site om on-line LPE te doen (een aantekening op je brevet dat je Engels beheerst). Hij had voor 149 Euro z`n LPE afgelegd via www.atc-comm.com. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die het handig vinden om zo`n examen thuis af te leggen.