vrijdag 23 augustus 2013

FAA brevet omzetten in België

Vanmorgen kreeg ik een e-mail van Stephan. Stephan vliegt net als mij ook met een Amerikaans FAA brevet en wilt dit eveneens omzetten naar EASA. Omdat hij in België vliegt had hij zich aldaar natuurlijk gemeld bij het Belgische bestuur om zich aan te melden voor de omzetting. Stephan mailde me de Belgische reactie. Heel gek is het (vind ik dan) dat de RT eis daar niet geldt.
hieronder de inhoud van de mail van het Belgische bestuur (Belgische KIWA :) Hieronder de vereisten om uw FAA vergunning te kunnen omzetten: 1. Een bewijs van bevoegdheid voor PPL/BPL/SPL, een CPL of ATPL dat door een derde land is afgegeven conform de eisen van bijlage 1 bij het Verdrag van Chicago, mag door de bevoegde autoriteit van een lidstaat worden geconver¬ teerd in een deel FCL PPL/BPL/SPL met een klasse- of typebevoegdverklaring voor éénvliegers. De houder moet een aanvraag indienen bij de bevoegde autoriteit van de lidstaat waar hij verblijft of is gevestigd. 2. De houder van het bewijs van bevoegdheid moet voldoen aan de onderstaande minimumeisen voor de betreffende luchtvaartuigcategorie: a) slagen voor een schriftelijk examen in luchtvaartwetgeving en menselijke prestaties; mogelijk bij ons Stuur uw vragen naar info.icarus@mobilit.fgov.be b) slagen voor de PPL-, BPL of SPL-vaardigheidstest, naargelang het geval, conform deel FCL; met een examinator c) voldoen aan de eisen voor de afgifte van de betreffende klasse- of typebevoegdverklaring conform subdeel H; d) houder zijn van ten minste een medisch certificaat van klasse 2, afgegeven conform deel Medisch; e) blijk geven van verworven taalvaardigheid overeenkomstig FCL.055; Engelse taalvaardigheid f) ten minste 100 vlieguren hebben voltooid als bestuurder.
Hoe dan ook, de omzetting moet gebeuren in het land waar je woont. Ik heb er dus niets aan. Maandag hoop ik trouwens m`n EASA vliegmedische keuring te doen (dat kan in Antwerpen).