zaterdag 6 november 2021

Week niet gevlogen

Zoals jullie weten staat de PH-ABM nog steeds bij Vliegwerk Holland in onderhoud. Vóórdat de kist gespoten wordt gaan ze nog allerlei inspecties en onderhoud doen omdat nu toch alles open ligt.























Eigenlijk wil ik minimaal 1 keer per week vliegen. Maar met m`n Cessna kan ik voorlopig nog niet vliegen. Vandaar dat ik gepland had om vrijdag `s avonds te gaan vliegen. NightVFR boven Rotterdam dus.

Dus heb ik de PH-NSC geboekt bij de Vliegclub. De NSC was overdag nog in onderhoud bij Transal op Midden Zeeland. Dit is een Robin met een Dieselmotor net als het toestel waar ik onlangs ook NightVFR mee heb gevlogen.

Ik had overdag nog gebeld om het vliegtuig om te zetten naar een IFR vliegtuig (de PH-XYZ). Ik vond het verstandig om dit toestel te pakken omdat de instrumenten beter zijn uitgerust. Als het veld IFR is kan je dan immers nog op een instrument vliegplan terug komen. Maar toen ik op Rotterdam was vond Willy dat niet nodig. Het was immers prachtig weer.

Maar de grap was dat ik mijn paspoort niet mee had genomen. Nooit geweten dat het een verplichting was voor een lokale vlucht boven Rotterdam. De laatste keer werd er ook niet naar gevraagd. Ik moest dus het vliegplan annuleren en weer terug naar Arnemuiden rijden.

Wel balen. Het was lang geleden dat ik een hele week niet had gevlogen. Heb gelijk een nieuwe datum geprikt met Willy (de instructeur van de vliegclub in Rotterdam).

De volgende dag appte Willy me door dat het toch zo had moeten zijn (dat ik mijn paspoort niet bij had). De NSC gaf op de eerste vliegles op zaterdag morgen gelijk problemen. Bij volgas was er slechts 50% vermogen beschikbaar. Blijkbaar toch problemen met de FADEC. FADEC is het motormanagement voor de Dieselmotor van deze Robin. De week ervoor schijnt de NSC ook al FADEC problemen gehad te hebben.

Je moet er toch niet aan denken als je boven de stad vliegt `s nachts en je motor verliest opeens 50% vermogen.



Tenslotte hier boven nog een video over NightVFR vliegen. Deze video is van een paar jaar terug als ik `s nachts vlieg vanaf Van Nuys (Los Angeles) met een Cessna 172.