vrijdag 19 november 2021

Nachtvliegen met de PH-SEL

Zoals jullie weten is de PH-ABM nog steeds in onderhoud bij Vliegwerk Holland.

Ik moet dus noodgedwongen vliegen met gehuurde vliegtuigen nu.























Gisteravond ben ik met de PH-SEL weg geweest vanaf Rotterdam. De PH-SEL is een Cessna 172 net als ik heb, maar dan een stuk jonger (1980 i.p.v. 1957).

Een paar jaar terug is deze Cessna toevallig ook geheel opnieuw gespoten bij Vliegwerk Holland (wat dus nu ook met mijn ABM gebeurt).























Het was redelijk mooi weer, ik ben gisteren naar Midden Zeeland gevlogen. Uiteraard niet geland, maar was wel leuk om het vliegveld in het donker op te zoeken zonder hulp van gps.

NightVFR is echt heel leuk, maar je hebt wel super goed weer nodig. Met name als je met een redelijk eenvoudige Cessna 172 vliegt zoals mijn eigen PH-ABM en de PH-SEL.

Gewoon kleine dingetjes, maar een onverlicht kompas is bijvoorbeeld gewoon irritant. Je moet dan je zaklamp pakken als je de kompaskoers af wilt lezen. De PH-XYZ van de club is beter uitgerust en heeft daarom wel mijn voorkeur.