maandag 3 mei 2021

Met de PH-ABM naar Texel

Bij de landing op Oostende laatst ging het neuswiel van de PH-ABM nogal erg trillen. De shimmy damper was helemaal leeg.

De Straighttail is dus weer even bij Vliegwerk geweest voor onderhoud. Floris van Vliegwerk heeft het neuswiel weer helemaal nagekeken. Dus nieuwe seals er in etcetera. Ook hebben ze een andere shimmy damper gekocht op Ebay tweede hands voor mij. Het plan is om dan van 2 shimmy dampers 1 goede maken. Nieuw is zo`n shimmy damper voor mijn bouwjaar (1957) immers niet meer leverbaar.





















Vandaag ben ik met de ABM naar Texel geweest. Gelukkig ging het prima met het neuswiel, maar het is natuurlijk een grasbaan daar hé. Dus de hoofdwielen remmen veel meer af door het gras zodat het neuswiel rustiger "landt".

De ABM vliegt trouwens toch wel sneller als wat ik met de N2024 deed. Heen had ik 1 uur en 3 minuten nodig. Terug was het 1 uur en 16 minuten. Op de terugweg had ik de wind ietwat tegen. Met de N2024 had ik altijd zo`n anderhalf uur nodig (de ABM is dus toch zo`n 20 minuten sneller).

























Vorig jaar met de N711LY (TB21) was ik natuurlijk weer veel sneller als de ABM. Die kist had slechts 45 minuten nodig voor Midden-Zeeland - Texel.