Vandaag ben ik met de PH-ABM naar Oostende gevlogen (EBOS).
Mooi weer en weinig wind (zo`n 6 kts). Anyway, kistje kruist redelijk vlot met 95 knoopjes. Toch ietsje harder als wat de N2024 deed.
Ik had de ABM héél voorzichtig geland. Full Flaps en hoofdwielen eerst. Het neuswiel van de ABM gaat helaas nogal vlot in de shimmy (enorm trillen) bij een verharde baan.
De vorige eigenaar van de ABM had me er al voor gewaarschuwd trouwens.
Toen het neuswiel uiteindelijk de grond raakte gebeurde waar ik al bang voor was; het neuswiel ging enorm in de shimmy. Ook mijn pedalen gingen enorm trillen.
Nadat ik kistje had geparkeerd natuurlijk gebeld met Vliegwerk. Afgesproken dat de kist gelijk weer terug in onderhoud gaat.
Ik heb onder de kist gekeken (ben niet zo`n techneut hoor) maar zag dat er nogal wat olie aan de onderkant zat. Ook op de generator.
Besloten om toch terug te vliegen. Bij de start wordt het neuswiel immers niet belast (stick volledig getrokken) en de landing op Midden Zeeland is op gras. Het gras remt veel beter af als beton dus dat durfde ik wel aan.
Op de terugweg nog een rondje Zeeuws Vlaanderen gedaan en onderstaande foto van Hulst gemaakt. Je kan de basiliek redelijk goed zien.
De landing op Midden Zeeland natuurlijk opnieuw super voorzichtig gedaan. Alsof er een doosje eieren vervoerd moest worden zeg maar. Geen shimmy, maar wel gelijk kist bij Vliegwerk binnen gezet. Ze gaan er morgen aan werken.