woensdag 14 oktober 2020

ADSB

Aan een vliegvriend hier vroeg ik wat hij vond van ADSB. WATTUH? Zei hij. Nou in Amerika is ADSB-Out al verplicht voor alle vliegtuigen die in gecontroleerd luchtruim of een TMA vliegen. Vroeg of laat wordt het hier dan natuurlijk ook verplicht. Het is sowieso in Europa nu al verplicht op nieuwe vliegtuigen, vliegtuigen zwaarder dan 12,566lbs én voor vliegtuigen die harder als 250kts kunnen.

Anyway, ADSB is (zonder al te diep op details in te gaan) een manier waarop gegevens uitgewisseld worden tussen vliegtuigen onderling en ook grondstations. Je geeft (door middel van ADSB-OUT) als vlieger je vluchtgegevens automatisch door. Als je ADSB-IN hebt krijg je terug de vluchtgegevens van andere vliegtuigen (zichtbaar bijvoorbeeld in je Skydemon) én weerinformatie. De vluchtinformatie die uitgewisseld wordt behelst hoogte, snelheid, richting en afstand.

In het Nederlandse AOPA magazine schreef Simon Paul al een paar keer over de status van ADSB in Nederland. ILenT is nou niet bepaald behulpzaam in deze. AOPA wilt namelijk experimenteren met ADSB, maar ILenT vindt dit een vruchteloze weg (zie artikel in AOPA magazine). Blijkbaar vindt men Mode-S al voldoende.

Ik gebruik zelf die techniek (mode-s) inderdaad in mijn Monroy Traffic Watch (geeft verkeersinformatie o.b.v. transponder). Helaas zegt mijn Traffic Watch niet waar het andere verkeer zit. Alleen het verschil in hoogte en ook de afstand. Om ander verkeer te ontwijken kies ik er dan voor (als ik geen visueel contact heb) om een andere hoogte te gaan vliegen. Ik ben het echter met Simon Paul eens dat het beter is als je gewoon ander verkeer op een schermpje ziet, met name rondom het circuit is dat veiliger.

Ik had bij de avionicsman hier al geïnformeerd voor ADSB, maar ze kwamen met een nieuwe transponder wat me zo`n 6000 Euro zou gaan kosten. Ik houd het voor de time-being nog even bij de Monroy :). Ondertussen zoek ik rustig verder.

Bij Sporty`s had ik een ADSB-Out gevonden die heel makkelijk (=goedkoop) gemonteerd kon worden (zie bovenstaande foto). Gewoon lampie wisselen. Maar ik begreep van de avionics man hier dat dit misschien niet mag (mijn C172 is immers Nederlands geregistreerd en Sporty`s ADSB-Out is misschien alleen toegestaan voor Amerikaans geregistreerde toestellen).

Het heeft geen haast, zoals gezegd, ik heb ook de Monroy nog. En als ik vrijwel de enige ben die hier met ADSB rondvliegt voegt het qua veiligheid nog niet zoveel toe. Maar op niet al te lange termijn wil ik de ABM zeker voorzien van zowel ADSB-in als ADSB-out. Eerst mijn G5 maar `s laten monteren. Zoals ik het heb begrepen gaat hij er volgende week in.