dinsdag 15 september 2020

EFIS voor kleine luchtvaart

In de nieuwste vliegtuigen (en met name experimentals) wordt tegenwoordig EFIS ingebouwd. Eén scherm waarop je alles ziet, dus hoogte/snelheid/koers etc. Dit maakt veel instrumenten overbodig. Zo zie je hier onder de G1000 van Garmin op de Flightsim. Heel gaaf, zelfs met synthetic vision. Met andere woorden; je ziet de baan of obstakels ook op het scherm voor je. Als je met een vrij hoge neusstand vliegt is dat ook voor VFR vliegers wel zo handig.

Lange tijd was zo`n EFIS gruwelijk duur en onbetaalbaar voor gecertificeerde vliegtuigen. Maar de laatste tijd is daar verandering in gekomen.


Onder andere Garmin biedt nu zo`n EFIS aan als betaalbare oplossing voor oudere vliegtuigen (zoals mijn PH-ABM). Dit is de Garmin G5 die past in een standaard rond gat waar normaal bijvoorbeeld je kunstmatige horizon zit.

De G5 heeft dan wel geen synthetic vision en zo, maar biedt toch wel heel veel functionaliteit aan voor z`n geld.


Jesse (van Vliegwerk) hoopt binnenkort zo`n G5 in te bouwen op de locatie van mijn huidige horizon. De oude horizon houd ik dan op een andere locatie (ik heb toch nog een leeg gat) als reserve.