dinsdag 8 oktober 2013

Jeppesen stopt met VFR vliegkaarten

Gisteren was het mooi weer hier in Zeeland en ben ik nog gauw even gaan vliegen met de N2024. Maakte onderstaande foto, ik vind wolken altijd fascinerend om te zien zo. Echt mooie luchtfoto`s (vind ik dan) heb ik gemaakt in de bergen. Zulke foto`s staan bijvoorbeeld op deze pagina.
Daarnet kreeg ik ook bericht dat Jeppesen stopt met de VFR vliegkaarten die ik altijd gebruik. Hier onder de Engelse uitleg (klik hier voor bron).
Discontinuation of Jeppesen VFR+GPS charts At Jeppesen, we understand and share your passion for VFR flying. It is this shared passion that led us to work with pilots all over Europe to explore new ways to make VFR flight planning faster and more efficient, while also delivering all the airborne navigation information you need – when you need it. The result is our highly acclaimed Mobile FliteDeck VFR app, which was introduced at AERO Friedrichshafen in 2013. This revolutionary product creates a new and innovative standard by being the first to provide truly data-driven depiction of all information relevant to the individual phases of flight – from planning to enroute to approach to taxiing - instead of a collection of pre-composed images. All in a simple and, most importantly, intuitive workflow tablet interface. This new technology is exciting and highlights a milestone in navigation solutions. Mobile FliteDeck VFR has been well received, with great reviews from the GA press and a lot of interest from the pilot community. The high number of downloads in a short period of time, as well as the passionate feedback, supports our strategy to continue building out the Mobile FliteDeck VFR features, benefits and coverage areas. Consistent with the rapid transition to electronic solutions and tablet devices, Jeppesen has experienced decreased demand for VFR+GPS paper charts. As with every organization, we have to continually adjust our resources, priorities and business plans to better meet the evolving needs of our customers. This led to the need to reposition our resources and to make the difficult decision to discontinue the European VFR+GPS charts by the end of 2013. This action will allow us to increasingly support further development of Mobile FliteDeck VFR. We thank you for your past business and for using VFR+GPS charts in your flying. Now we invite you to experience Mobile FliteDeck VFR, and see for yourself all the amazing things it does. You can get a free 30-day trial here! If you have any questions, please contact a customer service consultant.
De bedoeling is dus dat je volledig electronisch je kaarten regelt en geen papieren kaart meer bij hebt. In de wet staat overigens dat je een actuele vliegkaart bij je moet hebben. Hierbij is niet als vereiste gemeld dat deze dan ook van papier moet zijn. Je kaarten staan dan bijv. op je iPad en/of iPhone. Ik heb zelf wel AirNav pro op m`n telefoon (zie onderstaande foto), maar denk er nu dus over om toch maar `s om zo`n iPad Mini of zo te gaan die op constante voeding in de kist is aangesloten. Hoe dan ook, ik blijf ook met de papieren kaarten vliegen (maar nu die van de ICAO). Ik vind het zelf wel een fijn idee om niet van stroom afhankelijk te zijn. En wat ik ook heel gek vind, het digitale alternatief van Jeppesen, ((Mobile FD VFR) is nog niet werkend (Nederland en nog meer Europese landen ontbreekt nu nog).