maandag 6 mei 2013

Rotax motoren

Vanmiddag nog even met m`n Cessna gevlogen. Mooi weer, dus nog even een rondje Zeeland gedaan. De laatste tijd overwoog ik een Kitfox met Rotax motor (omdat zo`n vliegtuig achter de auto mee kan), maar daar ben ik nu toch wat minder enthousiast over. Zo`n Cessna is (voor mij althans) wel lekker betrouwbaar. Op de wiki van de Rotax 582 motor (die in veel Kitfox vliegtuigen is gebruikt) vond ik onderstaande opmerking van de fabrikant:
"This engine, by its design, is subject to sudden stoppage. Engine stoppage can result in crash landings, forced landings or no power landings. Such crash landings can lead to serious bodily injury or death...This is not a certificated aircraft engine. It has not received any safety or durability testing, and conforms to no aircraft standards. It is for use in experimental, uncertificated aircraft and vehicles only in which an engine failure will not compromise safety. User assumes all risk of use, and acknowledges by his use that he knows this engine is subject to sudden stoppage...Never fly the aircraft equipped with this engine at locations, airspeeds, altitudes, or other circumstances from which a successful no-power landing cannot be made, after sudden engine stoppage. Aircraft equipped with this engine must only fly in DAYLIGHT VFR conditions."
Dit gaat dus over een Rotax 582 twee takt motor. Deze vliegtuig motor heeft een TBO van slechts 300 uur (dus elke 300 uur vliegen moet de motor gereviseerd worden! Z`n Rotax vliegtuigmotor is ook leverbaar als vier takt gecertificeerd ("geschikt voor vliegtuigen"). Deze motor gaat (in elk geval op papier) ook veel langer mee (200 uur TBO). Volgens een vriend van me houdt dit "gecertificeerd" weinig meer in dan 50 uur proefdraaien op de fabriek en dat is bij de niet-gecertificeerde niet gebeurd.
We hadden het hier vanavond over omdat onlangs een vliegtuig van een kennis (met gecertificeerde Rotax) onlangs gecrashed is. Bij een gesimuleerde motor uitval viel de motor écht uit (hij bleef dus niet stationair lopen). Toestel is in een weiland geland, maar helaas hadden de vliegers een sloot met prikkeldraad over het hoofd gezien. Ook waren ze met de wind mee geland. Gelukkig hebben de inzittenden het overleefd, maar het toestel is helaas helemaal vernield. Ik blijf voorlopig maar met de Cessna vliegen dus, ik wil gewoon niet mensen meenemen (klanten, vrienden of onze kindertjes) in een vliegtuig waarvan de fabrikant van de motor al aangeeft dat het eigenlijk niet bedoeld is om in een vliegtuig ingebouwd te worden. Mocht ik persé toch een vliegtuig achter de auto willen, dan is een Kitfox met een O-200 motor (dezelfde motor als ik in m`n Cessna heb) misschien een betere optie. Op Airwork is al een poosje zo`n discussie over Rotax motoren trouwens, voor wie het interessant vindt.