zaterdag 28 oktober 2023

Van`s Aircraft (bouwer van de RV`s)

Afgelopen week had ik een video gedeeld over een meneer met een RV8. Een experimental vliegtuig wat van Van`s Aircraft komt.

Nu zoek ik geen ander vliegtuig hoor, maar ik volg het natuurlijk wel uit interesse. Toevallig deelde meneer van Grunsven (de meneer achter Van`s) net een video over de huidige situatie bij Van`s.

Ik heb `t hier onder ingesloten.



Van`s is echt heel succesvol met hun vliegtuigen. Echt succesvol in de zin dat er veel toestellen gebouwd zijn. Maar nu blijkt dat veel omzet nog niet gelijk betekent dat er veel geld verdiend wordt. Luister maar naar wat meneer van Grunsven vertelt in zijn video. Luchtvaart is gewoon extreem kapitaal intensief. Het is echt te hopen dat Van`s overleeft, want variatie is toch wel leuk en er is wel veel vraag naar hun product.

Het gedoe bij Van`s is wel heel naar voor de bouwers die met zo`n vliegtuig bezig zijn. Je weet immers niet of je vliegtuig überhaupt wel zal vliegen ooit. Je hebt immers materiaal en support van de fabrikant nodig.



De fabrikant bouwt onderdelen en die zet de zelfbouwer in elkaar. Als die onderdelen niet meer komen dan kun je het vliegtuig niet meer af maken.

Voor wie nog niet bekend is met Van`s vliegtuigen. Hier onder een video waar je een paar RV8`s samen ziet vliegen. Van`s vliegtuigen zijn trouwens experimental, net als de Long-Ez die nog steeds hoog op mijn wish-list staat.