maandag 24 februari 2014

Vliegen met de Cessna 182

Vanmorgen ben ik samen met Hans (de instructeur van de Aeroclub) en Robbert met de Cessna 182 van Cessair wezen vliegen (de PH-HLF). Deze Cessna is net even wat forser en en krachtiger als m`n eigen Cessna (230pk bijvoorbeeld i.p.v. de 100pk van m`n eigen kistje). Nu ik m`n EU brevet heb mag ik ook Nederlandse toestellen vliegen en daarom wil ik toch graag uitgecheckt worden op een PH toestel waar ik meer als 1 passagier mee mag meenemen. Omdat de HLF eigenlijk bedoeld is voor de rondvluchten heb ik met de eigenaar afgesproken om `m nooit mee te nemen op dagen dat het druk is met rondvluchten (met name in het weekend).
Op m`n Amerikaanse brevet heb ik een aantekening voor "Complex Aircraft", die had ik toen nodig om met de Cessna 172RG te mogen vliegen (die heeft een verstelprop/cowling flaps/intrekbaar landingsgestel). Hier in Europa kennen ze dat soort aantekeningen niet. Het is nu dus aan de verhuurder (Cessair dus in dit geval) om te beoordelen of ik het toestel mee mag nemen. Vandaar dat ik eerst wat uren op de PH-HLF moet maken. Van tevoren hadden mensen me al gewaarschuwd dat de C182 last heeft van een "zware neus", maar eigenlijk had ik dat niet zo in de gaten. Wat me opviel is dat ik gewoon een minder stijle nadering als met de C150 kan maken, ik moet dus wat vlakker aan komen vliegen om aan het begin van de baan op de grond te komen.
Na het vliegen met de HLF ben ik ook nog even met de N2024 weg geweest (even zeehondjes tellen). Voor een vliegtuig is het toch goed dat er regelmatig mee gevlogen wordt (voor m`n eigen routine natuurlijk ook). Nog een weekje trouwens en dan komt de annual er weer aan (de "APK" zeg maar).