donderdag 7 november 2013

Meer bekend over NQ

Inmiddels met het KIWA overleg gehad over het ontbreken van mijn NQ op m`n brevet (aantekening voor nachtvliegen). M`n Amerikaanse NQ wordt niet gelijk getrokken omdat ik m`n Night VFR uren niet bij een ATO (door EASA erkende trainingsorganisatie heb behaald). Ik wil dus begin volgend jaar (als m`n EU instructeur weer terug is uit Amerika) nog m`n NQ aantekening halen op Antwerpen. Het komt er op neer dat je aan onderstaande eisen moet voldoen om een NQ aantekening te krijgen:
FCL.810 Bevoegdverklaring voor nachtvliegen a) Vleugelvliegtuigen, TMG's, luchtschepen. 1) Als de bevoegdheden van een LAPL of een PPL voor vleugelvliegtuigen, TMG's of luchtschepen moeten worden uitgeoefend in VFR-omstandigheden 's nachts, moeten kandidaten een opleidingscursus aan een ATO afronden. De cursus moet het volgende omvatten: i) theorieonderwijs; ii) ten minste 5 uur vliegtijd 's nachts in de betreffende luchtvaartuigcategorie, waaronder ten minste 3 uur dubbelbesturingsonderricht met inbegrip van ten minste 1 uur overlandnavigatie met ten minste één overlandvlucht met dubbele besturing van ten minste 50 km en 5 solostarts en 5 sololandingen tot volledige stilstand.