maandag 11 november 2013

Crosswind & nachtvliegen

Vandaag was het wel aardig weer hier in Zeeland dus even met een klant een rondje gevlogen. De wind was wel full cross (dwars op de baan dus), maar met 15 knopen merk je daar in de Cessna 150 eigenlijk nog weinig van (kist is toch relatief zwaar). Er zijn geen limieten vastgelegd voor m`n kistje, maar de "maximum demonstrated crosswind component" zit op 20 knopen voor de start en 15 knopen voor de landing.
Boven waaide het wel ietsje harder. Flaps even vol uitgegooid en dan kwam ik tegen de wind in niet echt hard vooruit (op bovenstaande foto zie je; slechts 23 knopen grondsnelheid). Omdat het al vroeg donker is moest ik wel een beetje haasten om op tijd terug te zijn (sunset zit nu op 17:10u lokaal). In januari volgend jaar wil ik weer gaan nachtvliegen (bij mooi weer natuurlijk). Omdat dit niet mag in Nederland wil ik dat vanaf Antwerpen doen. Ik heb een klant die graag met me mee wilt (is ook wel handig omdat kistje `s nacht op Antwerpen moet blijven staan omdat ik `s nachts niet op Midden Zeeland terug kan komen (het vliegveld is alleen overdag open). Hier onder een foto van Zeeland nét voor sunset.
Als je `s nachts vliegt heb je weer een heel ander beeld van de omgeving onder je. Je ziet (door de verlichting) heel goed autosnelwegen en steden liggen. Ook het water schittert vaak door licht van de maan. Ook andere vliegtuigen zie je heel makkelijk. Ik vind het zelf wel heel leuk om te doen. Op m`n Amerikaanse brevet heb ik zo`n aantekening voor nachtvliegen, ik wil deze nu ook graag op m`n EASA brevet bijgeschreven hebben (had hier al eerder over geschreven). In Nederland kan onder heel speciale voorwaarden (waar ik dus niet onder val helaas) ook legaal Night VFR gevlogen worden. In ons omringende landen zijn ze qua luchtvaart wat verder ontwikkeld als hier. Daarom moet ik naar bijvoorbeeld België om `s nachts te kunnen vliegen.