woensdag 22 augustus 2012

Glazen cockpit in kleine luchtvaart

In m`n Cessna zit nog een erg klassieke cockpit met ouderwetse klokjes als intrumenten zoals dat 40 jaar geleden bij alle vliegtuigen het geval was (m`n N2024 is van 1973). Voor mezelf vind ik het prima die klokjes. Ik heb het vliegen ooit ook zo geleerd met een ouderwets instrumentarium.
Toen ik voor het eerst met de Cirrus ging vliegen moest ik dus erg wennen aan de glazen cockpit. Bij de Cirrus heb je nog steeds een paar aantal klokjes als reserve, gewoon voor het geval de stroom uitvalt of de "computer een vastloper heeft". Maar het einde is nog niet in zicht.
Het Franse bedrijf Thales maakt glazen cockpit`s voor de commerciele luchtvaart en dat ziet er uit zoals onderstaand plaatje wat ik onlangs tegenkwam op het web. Als ik het goed begrijp zit alleen de kunstmatige horizon er nog als reserve naast en gaat de rest allemaal via `t scherm. De kleine luchtvaart volgt over het algemeen vrij vlot, het zou dus zomaar nóg gekker kunnen worden.