maandag 11 juli 2005

Aangehouden in Frankrijk

Vandaag ben ik samen met een vriend naar Frankrijk gevlogen. We zijn geland op LFAC, het vliegveld van Duinkerken/Calais. Heb vanaf Midden Zeeland 1 uur en 10 minuten gevlogen.




















Nadat ik had betaald en weer terug wilde vliegen werd ik aangehouden door een aantal douaniers. Ik mocht niet vertrekken en mijn kist werd gecontroleerd of ik geen smokkelwaar aan boord had. OK, so far so good. De heren vonden geen typeplaatje op het toestel (nu weet ik dat dit onder de bestuurdersstoel zit), hiermee wilden ze controleren of het geen gestolen vliegtuig was.

Vervolgens moesten ze de papieren zien. OK, geen probleem. Alleen toen ging het fout. Ik praat geen woord Frans en de heren laten me niet gaan.

Na verloop van tijd komen er wat meer mensen bijstaan en ik begrijp dat ze denken dat ik met mijn kist uit Amerika over ben gevlogen. Er staat immers een Amerikaanse registratie (N-reg) op. Ik heb een Nederlands paspoort dus ik heb het vliegtuig hier ingevoerd. Of ik met ze mee wil gaan om de BTW te betalen!

Affijn, de tijd ging langzaam en inmiddels werd het vliegveld IFR (door mist kon ik niet meer vertrekken). Na een uitgebreide onderhandeling werd afgesproken dat ik de aankoopnota incl. B.T.W. moest doorfaxen naar Frankrijk zodra ik weer terug in Nederland was. Als ik dat binnen 3 dagen zou doen dan zou het akkoord zijn.

OK, opgelost. Weer werd nog slechter, nu was het veld eigenlijk pas echt IFR. Maar ok, dit werd op z`n Frans opgelost. Het veld werd Special VFR en kon weer vertrekken terug naar Midden Zeeland. Ben maar VFR on top terug gevlogen, bij Breskens brak het weer helemaal open en was het weer prachtig weer.

Heb me plechtig voorgenomen om NOOIT meer naar dit vliegveld (Calais dus) te gaan. Wat een rot ervaring, ik ben geen crimineel en zo wil ik ook niet behandeld worden.