woensdag 10 januari 2024

De PH-ABM heeft het koud

Woensdag middag, dus even de tijd genomen om te gaan vliegen met de PH-ABM. Het vriest een paar graden nu in Nederland, dus de accu had er niet zoveel zin in.

Hoewel de PH-ABM in een geïsoleerde loods staat, is het toch maar 5 graden binnen bij mij in de loods. De accu verliest dan toch veel capaciteit.

Had iets te weinig geprimed dus na de eerste startpoging viel motor uit. Kees Struik heeft dus geholpen met hand proppen (dankjewel Kees!).















Omdat het zo koud is heb ik de motor eerst een kwartier laten draaien, maar op temperatuur komen lukt dan toch niet zo met die temperatuur.

Om de accu ook weer goed op te laden heb ik daarna weer een uur en een kwartier gevlogen. Zodoende is de accu in elk geval weer goed opgeladen (dat hoop ik dan maar).















Maar zelfs dan was de motor niet echt warm geworden.

Dat is toch wel een nadeel van een luchtgekoelde motor. In de zomer heel warm en in de winter heel koud.

Je ziet dat ik op zo`n 160 graden Fahrenheit zit (slechts 71 graden Celsius). Bij de PH-3L9 heb ik wel `s gezien dat ze de luchtinlaat met ducttape aftapen als het zo koud is. Toch maar `s vragen bij Vliegwerk of ik dat ook legaal mag doen.















Omdat het vandaag kastelenweer was waren er natuurlijk nog veel meer mensen op het idee gekomen om te gaan vliegen. De meneer op Dutch Mil had het er gewoon druk van;

Veel mensen die gingen oproepen terwijl iemand anders nog in een call zat. Of juist iemand die een CTR in vliegt zonder toestemming 🤦‍♂️. Kortom; het leek even wel zomervakantie.