dinsdag 13 juni 2023

De ABM krijgt het warm

Het is nu echt zomer in Zeeland.

De PH-ABM vliegt het hele jaar door. Zomer en winter dus.





















Waar je `s winters wat moeite moet doen om de motor goed warm te krijgen (goed warm draaïen en niet te korte vluchtjes maken) heb je `s zomers wel wat anders aan je hoofd.





















Omdat het rond de 30 graden is heeft de Cessna meer moeite met koelen (er zit geen oliekoeler op). Heb daarom besloten om er dikkere olie in te doen.

Als de motor heel warm is wordt de olie immers dunner. De oliedruk neemt dan af.

Bij Vliegwerk hebben ze uitgezocht of er een oliekoeler op mijn O300-C motor toegevoegd kan worden. Dit blijkt zo te zijn maar dan moet mijn spin-on oil filter er af (heb ik er met STC op gezet).

Dat vind ik uiteraard niet ok. Dus blijf voorlopig zo door vliegen zonder olie koeler. In Texas en Arizona lukt het (volgens straighttail forum) ook zonder oliekoeler dan gaat het mij ook wel lukken denk ik 😎.