woensdag 19 augustus 2020

PH-ABM

Inmiddels vlieg ik al weer even met de PH-ABM. Gaat eigenlijk heel goed. De trilling die ik eerst had is nu helemaal weg. Dit kwam omdat de propeller verkeerd was gemonteerd (hij kan er op 2 manieren op gezet worden). Inmiddels is dat dus opgelost door Vliegwerk Holland. Er moet nu nog wel het een en ander aan de Cessna gedaan worden nog hoor. Hieronder een paar voorbeeldjes.

Zo blijkt de pitotbuis lek te zijn. Ze doen dan zo`n lektest bij de jaarlijkse beurt, maar de vorige eigenaar had het toen voor gekozen door te vliegen en het niet laten maken (het lekte niet heel erg denk ik). Maar zelf wil ik dat dit dus toch op korte termijn gemaakt wordt. Geen big drama gelukkig, is een vrij eenvoudige reparatie.


Daarnaast blijven de wingflaps niet staan op de volle 40% (bij de andere posities doen ze het wel). De vorige eigenaar vond dat niet zo`n ramp, hij gebruikte ze immers niet. Maar zelf wil ik dit wel gemaakt hebben. Ik kom wel `s op Seppe. Daar hebben ze een relatief korte baan en daar gebruik ik dus wel full flaps (als ik baan 25 heb). Ik denk dat dit ook wel een redelijk eenvoudige reparatie is.


Tenslotte. Volgens de vorige eigenaar was het neuswiel van de PH-ABM gevoelig voor "shimmy". Op Midden Zeeland absoluut niets van gemerkt, maar vorige week op Seppe moest ik landen met wat meewind. Op de (relatief korte) baan moest ik dus iets bijremmen en toen ging het neuswiel inderdaad flink in de shimmy (enorm trillen).

Volgens de vorige eigenaar kan het niet gemaakt worden, maar ik denk dat hij abuis is. Van het merk LORD zijn er goede "after-market" oplossingen hier voor. Dit wil ik dus eveneens binnenkort laten doen.


Met name als je met passagiers vliegt is het wel fijn als je een mooie landing maakt. En als de boel enorm trilt lijkt het net alsof je het niet goed kan, dus dat vind ik niet zo tof :).