zaterdag 27 december 2014

Folder Cessna 150

Een poosje weinig op het blog gezet. Sorry. Niet heel veel gevlogen de laatste tijd. Beetje druk gehad op het werk.


Op het internet kwam ik de ingescande folder tegen van m`n Cessna. Vond het wel leuk om te bewaren. Het is de folder van de Cessna 150/L (1972).


Zoals je op het panel kunt zien is er bij mij weinig veranderd sinds het origineel. Aleen heb ik m`n ADF nu links (heb slechts 1 VOR in m`n kistje). Ook is het radiogedeelte in het midden compleet vervangen.


De folder van de Cessna 150 is voor zowel de standaard versie als die van de Aerobat. De mijne is trouwens geen Aerobat maar een "commuter".


Je kon eventueel bij de Cessna 150 een "family seat" monteren achterin. Maar dan moet het wel een lichtgewicht passagier zijn natuurlijk want met volle tanks moet je al oppassen of je met 2 inzittenden al niet te zwaar beladen bent.


Volgens Cessna heeft de 150 een "land-o-matic" gear, "paralift" flaps en een "omni-vision" window :). Toch klopt dat wel eigenlijk. Het landinggestel is heel vergeeflijk en de flaps zijn overdreven goed (je hebt ze immers amper nodig omdat het kistje van zichzelf al zo langzaam is) en het zicht rondom is ook heel goed.


Zoals je hieronder kunt lezen vonden ze bij Cessna de 150 een stil en comfortabel vliegtuig. Voor een klein iemand als ik is het inderdaad comfortabel, maar stil is het absoluut niet. Hoe dan ook, daar heb je een headset voor natuurlijk.




Hieronder de specificaties van de Cessna 150. Zoals je wel kunt zien is mijn "Commuter" aan de zware kant. Vandaar dat ik wat minder mee mag nemen aan gewicht.


Op de optielijst kun je zien dat m`n kistje standaard met wheelpants is geleverd. Ik heb ze er niet opzitten (vind ik niet erg hoor). Ik denk dat ze ooit beschadigd zijn en niet meer zijn vervangen.