zaterdag 7 september 2013

VFR vliegen boven Amsterdam

Onderstaande tip van Lex Kranendonk (via Facebook) leek me wel leuk voor mede VFR-vliegers in Nederland;
Ik werk in Amsterdam, en als ik met collega's ga vliegen willen ze het liefst een rondje boven het centrum van Amsterdam vliegen. Met enige voorbereiding is dit prima mogelijk, en erg leuk voor de passagiers! Dit is de procedure: - Download de Visual Approach Chart EHAM - Het gedeelte waar je in kunt vliegen is de zgn. "Amsterdam Sector", in het Noordoosten van de CTR - Toegang tot de Amsterdam Sector is alleen mogelijk als RWY22 en RWY27 niet in gebruik zijn. Controleer dit op http://www.lvnl.nl/nl/airtraffic - Dien een vliegplan in. Ik deed het tot nu toe altijd zonder FPL, echter kreeg ik daar de laatste keer een opmerking over. - Vanaf EHLE doe ik een DCT ZANDA in de GPS. ZANDA ligt in de CTR, vlakbij het Centraal Station. - Schakel naar Schiphol Tower 119.225, meldt je positie "North of the CTR" en "Request to enter the Amsterdam Sector". - Met een klein beetje geluk krijg je "Entering the Amsterdam Sector approved at ....FT" terug. Soms krijg je een SQK code: 0060 - Soms wordt gevraagd "Report Main Station" / "Report Entering/Leaving the CTR", maar dat is allemaal standaard...
Heb het zelf nog niet gedaan met m`n C150 (boven Amsterdam), daarom een foto van Vlissingen (afgelopen maandag gemaakt) vanaf 5500ft.