maandag 2 september 2013

Medische keuring voor EASA brevet

Vanmorgen vroeg ben ik hier op Arnemuiden bloed laten prikken e.d. voor het laboratorium onderzoek. Voor de eerste keuring doen ze dat bij de EASA best wel grondig. Nu nog een oogarts vinden voor het oogonderzoek en dan kan het EASA deel van m`n Medische keuring afgerond worden. Ik combineer het dan ook gelijk met m`n FAA keuring. Tegenwoordig moet je het formulier voor je FAA medical van te voren invullen op de website van de FAA. Meer informatie staat op deze pagina (je moet wel op hun site inloggen). Als je het formulier op de FAA site hebt ingevuld krijg je een nummer. Dit nummer moet naar de dokter die je medische certificaat afgeeft. In mijn geval is dat Erik Vertenten uit Antwerpen (deze meneer doet dus zowel m`n EASA als FAA medical). Veel mensen denken dat je het FAA medical (en dus brevet) niet meer current moet houden als je het EASA brevet hebt. Dit is echter niet altijd waar. Als je met een Amerikaans vliegtuig vliegt (zoals ik dat dus doe) mag je met een EASA brevet alleen in Nederland vliegen. De FAA ziet Nederland als apart land en Belgiƫ is voor hen dus al een buitenland. Voor vliegen in je buitenland met een Amerikaans geregistreerd toestel moet je een geldig Amerikaans vliegbrevet hebben. In de praktijk betekent dit dus dat je zowel je BFR als je medical current moet houden.
Vanmiddag ben ik nog even wezen vliegen met de Cessna en heb bovenstaande foto gemaakt boven Walcheren. Heel dat gedoe met de conversie van het brevet slokt wel wat veel vrije tijd op, dus helaas wat weinig gevlogen de afgelopen tijd. Ik hoop dus dat ik het EASA brevet nu echt gauw krijg. Na het vliegen nog even bij Vliegwerk Holland langs geweest. Heb met ze afgesproken dat ze deze week de olie uit m`n kistje gaan wisselen naar "straight" olie. LOMA heeft dit nl. geadviseerd voor het "inlopen" van de laatst gereviseerde cylinder.