woensdag 17 juli 2013

Leak test voor de O-200

Gisteren met Kees de leaktest gedaan voor m`n Continental O-200 (motor van de Cessna). Drie van de vier cylinders blijken top te zijn, maar eentje dus niet. Bij zo`n leak test wordt er 80 psi lucht de cylinder in geblazen en wordt er gemeten hoeveel er weg loopt. Als er 5 tot 10% weglekt heb je een goede conditie. Dit is het geval met 3 van m`n 4 cylinders. Een redelijke conditie heb je als er tot 20% weglekt. Meer als 30% weglekken betekent problemen. Bij die ene cylinder waar het om gaat lekt wel 50% weg, dus da`s niet best.
Vanmorgen is Kees dus gelijk aan de slag gegaan om het probleem op te lossen. De cylinder waar het om gaat is er opnieuw af gegaan (vorig jaar april is dezelfde cylinder er immers ook al af gehaald).
An sich zag de cylinder er goed uit, zowel de zuigerveren als de schraapveren waren ok. Met een beetje AvGas hebben we de kleppen getest en 1 van de 2 kleppen sluit dus niet 100% af. Er kwam wat AvGas doorheen druppelen.
Kees gaat hier mee aan de slag nu. Als het goed is kan hij het zelf maken. Lukt het niet, dan gaat de cylinder voor revisie naar Belgiƫ (LOMA). Een compleet nieuwe cylinder kost trouwens zo`n 1000 Euro. Als zo`n revisie in de papieren gaat lopen kies ik uiteraard voor een compleet nieuwe cylinder.