Om corrosie in de motor van het vliegtuig te voorkomen wil ik het liefste minimaal om de week vliegen. En dan niet een klein rondje maar zo`n 40 minuten minimaal zodat de motor goed warm wordt en alle vocht verdampt.
Nu was het de laatste tijd best winderig en druk op de zaak. Ik had dus al zo`n 4 weken niet gevlogen. Zodoende moest het er vandaag gewoon van komen vond ik.
Het waaide nog steeds redelijk hard (20 knopen met windstoten naar 30 knopen) maar de wind stond niet echt dwars op de baan. Dus het was wel te doen (mijn Cessna is heel erg forgiving wat dat betreft).
Ik had een passagier mee en die vond het ook wel leuk zo`n "sportief" vluchtje. Tegen de wind ging het niet echt snel. Ik zag op een gegeven moment een grondsnelheid van 48 knopen terwijl mijn indicated airspeed 95 knopen was.
M`n "droomvliegtuig" is nog steeds de LongEz zoals ik in 2012 ook al op dit blog had geschreven. Een wat minder "forgiving" vliegtuig volgens mij, maar wel heel gaaf. Ik zag op YouTube dat er in Engeland zelfs een groep van die LongEz`s vliegt. Ik vond het wel een leuke video om hier te delen.
Nog even over de LongEz gesproken. Ik heb jaren zitten "loeren" naar zo`n LongEz in Zweden. Het leek wel of niemand zo`n vliegtuig zag zitten. Maar dat vliegtuig is uiteindelijk toch verkocht. Ineens ging het hard en waren alle "kandidaten" snel verkocht. De vliegtuigmarkt trekt volgens mij heel hard aan nu.