dinsdag 28 januari 2014

Kleine luchtvaart minder veilig als grote luchtvaart

Gisteren ben ik nog even wezen vliegen met een relatie. Achteraf vertelde hij tegen m`n vrouw dat hij het eerst nogal eng vond in zo`n klein vliegtuig. Is het eigenlijk wel veilig in zo`n ding? Ik denk het wel, maar dat hangt natuurlijk wel van een aantal factoren af. De technische staat van de meeste vliegtuigen in Nederland is wel aardig op orde, maar dat zegt natuurlijk niets over de vlieger. Het schijnt dat veel vliegers amper de 10 vlieguren per jaar halen en dat is eigenlijk toch wel heel weinig.
Toevallig stond hier vandaag een stukje over in Piloot en Vliegtuig
Kleine luchtvaart beduidend onveiliger dan grote 28 januari 2014 |5 keer bekeken crash DEN HAAG – In de periode 2005-2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ongevallen in de kleine luchtvaart’. Aanleiding voor het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid waren de sterk stijgende ongevalcijfers in Nederland in 2012. In de voorafgaande periode, 2005-2011 waren er gemiddeld tien ernstige incidenten en elf ongevallen per jaar; in 2012 was plotseling een stijging te zien. Er waren zeventien ernstige incidenten en 22 ongevallen, met vijf doden en zeven ernstig gewonden. Belangrijkste ongevalsredenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten. In mindere mate gaat het om bijvoorbeeld technische mankementen of weersomstandigheden. De Onderzoekraad vindt dan ook dat piloten hun vliegvaardigheid en kennis dan ook beter op peil moeten houden; de sector moet zich meer bewust worden van de eigen verantwoordelijkheid voor de vliegveiligheid. Piloten, vliegclubs, -scholen en vliegbedrijven en belangenorganisaties in de kleine luchtvaart zijn aan zet om de veiligheid van de kleine luchtvaart te verbeteren. De verplichting tot de invoering van een veiligheidsmanagementsysteem (VMS light) biedt mogelijkheden om veiligheid op korte termijn op de agenda te zetten.
In het AD stond vandaag een artikel met vergelijkbare inhoud.