zaterdag 27 april 2013

Vliegtuig meenemen achter de auto

De afgelopen week heb ik m`n hangar verkocht aan een vliegmaatje. Ik mag met m`n Cessna gewoon blijven staan, maar hij gaat er z`n eigen kistjes bij zetten (MLA`s). Ik kan in immers nog tot april 2014 in de Cessna blijven vliegen zolang m`n FAA brevet hier nog erkend wordt.
Eigenlijk was ik van plan om als het mogelijk is een Europees brevet te krijgen. Ik mag dan gewoon Nederlandse PH geregistreerde toestellen van Cessair gebruiken (bijv. om meer passagiers tegelijk mee te nemen). Ook heb ik wel zin in een opvouwbaar vliegtuig zoals de Kitfox. Gewoon je vliegtuig meenemen achter de auto, dat lijkt me echt leuk. Of vertrekken van een farmstrip. Zelfs in Nederland kun je (met een ontheffing) vliegen vanaf een farmstrip (dus bij de boer). Ze noemen dat een TUG.
Zo`n Kitfox kan je natuurlijk ook uitrusten met je eigen instrumenten. Op het web heb ik al gezien dat ze vaak nogal karig zijn uitgerust. Een horizon is al erg luxe voor zo`n Kitfox. Op de foto hierboven zie je dat je er ook een EFIS in kunt bouwen (die zijn echt super goedkoop voor dit soort kistjes vergeleken met wat je moet betalen voor normale gecertificeerde vliegtuigen zoals mijn Cessna). Hieronder een video waar je kunt zien hoe je de vleugels van de Kitfox inklapt. M`n vrouw vindt het maar niks, ze denkt dat klanten echt niet instappen in zo`n Kitfox. Ik denk persoonlijk juist dat klanten het wel heel leuk vinden. Is gewoon écht leuk vliegen, heel anders als met een airliner. Qua regels is het vliegen met zo`n Kitfox toch heel anders. Ik moet mezelf hier gewoon nog in verdiepen. Het schijnt dat je bijvoorbeeld niet met zo`n Kitfox Zwitserland in mag vliegen (daar erkennen ze dit soort vliegtuigen niet). Ook schijnt de EASA wat te gaan doen tegen vliegen vanaf een farmstrip (dit omdat zo`n boer niet voldoet aan vereisten qua brandweer etc.). Wel vreemd, er staat toch ook niet een brandweer en ziekenauto op elk kruispunt van de snelweg?