woensdag 2 februari 2022

Motor van de PH-ABM

Zoals jullie weten wordt de PH-ABM op dit moment grondig onder handen genomen. Ik heb nu nog 2 grote projecten op het vliegtuig over;

De motor.

De bekleding.

Deze keer dus een berichtje over de motor.

























De PH-ABM heeft een O300 motor van RollsRoyce. Dit is een zes-cylinder motor met 4,94 liter inhoud en 145pk (bij 2700 toeren).

Deze motor is in 1991 gereviseerd en op 0 uur gezet. Sindsdien heeft deze motor 1068 uur gevlogen. De volgende revisie is eigenlijk pas bij 1800 uur, dus theoretisch kan ik nog even vooruit.

Theorie en praktijk is natuurlijk iets anders. Dat blijkt ook wel bij de motor van de PH-ABM. In 2005 immers heeft de Noorse eigenaar van de LN-TSL (dat was de registratie van de PH-ABM toen) alle 6 de cylinders vervangen (zie bovenstaand kopie van het logboek van de motor). De motor had toen slechts 549 uur gelopen. Inmiddels hebben die cylinders ook weer 519 uur gelopen, dus heel raar zou het niet zijn als zo`n topoverhaul (zo noemen ze dat) er binnenkort weer aan zit te komen.

De compressies van de cylinders zijn op dit moment echter heel goed. Ik verwacht dus dat dit nu niet direct aan de orde is. Liever wil ik eerst de core (de motor zelf met krukas en zo) aanpakken. Die zit er immers al 31 jaar op. Maar omdat de afgelopen winter al alles rondom de motor is aangepakt (carburateur, magneten, startmotor, alternator etcetera) wordt dit toch weer een maatwerk verhaal. In elk geval niet direct aan de orde, maar het zit er wel een keer aan te komen.