woensdag 26 januari 2022

PH-ABM krijgt belettering

De PH-ABM staat nu al sinds eind oktober bij Vliegwerk Holland. Ik dacht toen heel naief dat het een kwestie van een paar weken zou zijn.

Het werd uiteindelijk een maand of vier, maar nu komt dan toch echt het einde in zicht. Er is best veel gedaan;

De sid-inspectie is afgerond.

Er is een nieuwe carburateur gemonteerd.

De magneten en alternator zijn vervangen. De startmotor is gereviseerd (lekte nogal olie).

De halogeen lampen zijn vervangen door LED.

Er is een Sportsman Stolkit gemonteerd.

Er zijn ruiten vervangen.

Het vliegtuig is gespoten.

























Nu wordt het vliegtuig weer opnieuw opgebouwd. Op dit moment wordt met tape de striping voorbereid.

De striping en belettering wordt er daarna in het zwart op gespoten. Het wordt een heel subtiel streepje. Ook komt er nog een vintage Cessna logo op de staart.

Op het laatst gaan dan nog de radio, transponder en G5 ingebouwd worden. De G5 moest er uit omdat deze gekoppeld wordt aan de radio (voor de Glideslope). Jesse heeft de kabelboom inmiddels al klaar.

Ik verwacht eigenlijk dat ze van Vliegwerk ook gelijk een verse annual/beurt/ARC op de PH-ABM doen voordat hij weer terug komt. De laatste annual is ook al van mei vorig jaar, dus zo heel lang had ik toch al niet meer.

Het is op dit moment nogal bewolkt hier, dus vliegen zit er nu toch niet in (ik heb geen instrument rating). Gelukkig hebben we altijd de sim nog...