dinsdag 30 november 2021

LED landingslicht voor de PH-ABM

Inmiddels is ook de LED verlichting gemonteerd in de vleugel van de PH-ABM.























Van Vliegwerk Holland zijn ze nu bezig met de revisie van de magneten en de installatie van de alternator.

De Cessna 172 is namelijk origineel geleverd met een generator. Maar zo`n generator maakt te weinig stroom voor de avionica die we tegenwoordig gebruiken.

Denk hierbij aan de ingebouwde radio met gps (Garmin GNS530), TrafficWatch (systeempje wat waarschuwt voor andere vliegtuigen in de buurt) en Garmin G5. Als deze stroomverbruikers aan staan en ik vlieg met laag toerental (bijvoorbeeld op downwind) dan trekken ze de accu leeg.























Daarnaast wordt ook de SID inspectie uitgevoerd op de PH-ABM. Dit is een extra uitgebreide check bovenop het normale onderhoud. Met name vleugelstijlen en vleugelbouten worden gecontroleerd. Nu het vliegtuig helemaal open ligt is het natuurlijk eenvoudig om deze check mee te pakken.

Zo kwam Floris er achter dat er ooit (waarschijnlijk in Noorwegen) een soort verlengsnoer was gebruikt voor de aansluiting van het beacon light. Ook was deze niet gezekerd. Dit is uiteraard gelijk opgelost.