dinsdag 15 maart 2022

PH-ABM weer klaar

De PH-ABM is inmiddels klaar, de hele winter is het vliegtuig in onderhoud geweest. Maar gisteren heeft de Cessna voor het eerst sinds maanden weer gevlogen; ik heb een klein testvluchtje gemaakt.



















De radio doet het goed en ook de andere vleugelvoorrand is prima. Er is immers een Sportsman Stolkit op gezet.



















Het lijkt wel of mijn kruissnelheid niet lager is geworden.

Ik heb een paar keer geprobeerd om de PH-ABM in een overtrek te krijgen. Iets boven de 40 mijl gaat de stall warning aan, maar tot een echte overtrek komt het niet.

Bij zo`n 35 mijl gaat vanzelf de neus wat zakken, maar het vliegtuig blijft wel vliegen. Ik denk dat het vliegtuig met passagiers aan boord wel iets anders zal reageren, maar toch wel heel relaxed dat je zo langzaam kunt vliegen.



















Ik was een beetje bang dat het vliegtuig wat traag in de besturing zou worden door de stollkit (dat was wel het geval bij een andere Cessna waar ik vroeger mee vloog met een Horton Stolkit). Gelukkig is dat niet het geval bij deze Sportsman stolconversie. Wel een aanrader dus.