woensdag 16 maart 2022

Waarom NightVFR (`s nachts vliegen)?

In het Nederlandse AOPA magazine van deze maand staat een door mij geschreven stukje. In heb het hier onder ingesloten voor de mensen die nog geen lid van de AOPA zijn.

Waarom Night-VFR?

Sinds 1 oktober 2019 is het ook in Nederland mogelijk om legaal Night VFR te vliegen (met name Eugenie Kalshoven heeft zich daar voor ingezet). Dat is volgens mij een hele goede zaak. Persoonlijk vind ik het heel jammer dat er in ons land relatief weinig met NightVFR wordt gedaan. In Amerika bijvoorbeeld is het de normaalste zaak van de wereld.

Allereerst de praktische voordelen. Door Covid is vliegen (gelukkig) weer helemaal hot en zijn vliegtuigen overdag vaak volgeboekt op de dagen dat iedereen wilt vliegen. Zouden we de optie uitbreiden naar `s avonds, dan kunnen we met de huidige vloot dus meer vlieguren maken.

Overdag heb ik (en ik denk veel vliegers met mij) mijn werk. Dus ik ga graag `s avonds na mijn werk nog even een rondje rond de kerk om toch nog even te kunnen vliegen. Maar een groot deel van het jaar is het `s avonds donker. Dus Night VFR is dan een uitkomst.

Verder is het natuurlijk best leuk als je bijvoorbeeld vanuit Rotterdam gaat dineren op het restaurant hier op vliegveld Midden Zeeland. Je kunt dan gewoon nog nét voor sunset vertrekken (Midden Zeeland is op dit moment helaas gesloten na sunset) maar dan NightVFR terug vliegen naar Rotterdam.

Als je als hobbyvlieger vliegt naast je werk is vrije tijd vaak schaars. Een langere cross country vlucht plannen is dan wat lastig. Het worden dan dus vaak wat meer rond-de-kerk vluchtjes. Niks mis mee natuurlijk, maar op een gegeven moment heb je de plekjes allemaal wel gezien. NightVFR geeft dan toch wel een nieuwe dimensie aan vliegen. Zeker als het écht donker is dan gaat er een andere wereld voor je open.

Je gaat navigeren op de vuurtorens, industriegebieden, de hogere windmolens (die hebben zo`n rood knipperlampje), snelwegen etcetera. Hier in Zeeland kun je overdag makkelijk navigeren op de vorm van het water, maar in het donker (als het ook bewolkt is) dan zie je de overgang tussen land en water niet eens meer.

Uiteraard zijn er ook dingen bij NightVFR die wat minder prettig zijn als ik het zo mag omschrijven. Zo is een veldje zoeken voor een eventuele buitenlanding toch wel een dingetje. Het is dus wel zaak om een betrouwbaar toestel uit te zoeken om NightVFR mee te gaan vliegen (maar doe je dat niet altijd?).

En je moet ook realistisch zijn. Hoe vaak heb je nu een motorstoring gehad met je vliegtuig dan? Ik denk dat je dit moet zien net als lange stukken over water vliegen. Ik doe dat ook (als ik bijvoorbeeld naar Engeland vlieg). Je vliegtuig merkt er niets van of er nu boven water danwel boven land gevlogen wordt. Zo zie ik dat dus ook met overdag en `s nachts vliegen.

Als het over een kist uitzoeken gaat om `s nachts mee te vliegen dan vind ik het zelf heel fijn als er goede verlichting in zit (zowel buiten als binnen). Het kan mij soms behoorlijk irriteren om eerlijk te zijn als ik een zaklamp nodig heb om mijn koers te zien op het kompas.

Je wilt ook alle schakelaars blind kunnen vinden, dus het is ook wel praktisch als je het toestel wel goed kent.

Een andere “onprettigheid” is het weer. Overdag kun je het weerbericht bij wijs van spreken met het blote oog zien. In het donker zie je vaak de wolken om je heen niet. Je vliegt dus makkelijk opeens ongewild IMC. Het is dus zaak om serieus aandacht te geven aan de meteo bij je vluchtvoorbereiding. Een instrument rating halen is natuurlijk helemaal geweldig (helaas is het er bij mij nog niet van gekomen). Verder is het natuurlijk wat minder tof dat de meeste velden in Nederland buiten UDP gesloten zijn. Qua uitwijk is er dus niet zo heel veel mogelijk. Maar dat is natuurlijk wel een beetje het kip en ei verhaal. Als wij gewoon meer `s avonds vliegen er wellicht toch meer vliegvelden hun openingstijden gaan verruimen.

Uiteraard moet er ook qua papieren wat geregeld worden als `s nachts wilt vliegen. In Amerika hoort N-VFR gewoon bij een PPL brevet (niet een gelijkstelling). Het zit er standaard bij en als je niet aan de eisen voldoet komt er juist een aantekening op je brevet (dat je niet N-VFR mag vliegen). Je kunt deze Amerikaanse N-VFR op je EASA brevet laten bijschrijven maar dan moet je wel voldoen aan de hier geldende eisen. Je hoeft dan dus geen theorie te doen, je hebt geen course-completion form of zo nodig. Het is easy peasy geregeld bij de KIWA. Ik had het vrij vlot geregeld eigenlijk.

Het komt er op neer dat je minimaal 5 uur `s nachts moet hebben gevlogen. Hiervan minimaal 3 uur met instructeur en 1 overlandvlucht van minimaal 50 kilometer. Ook moet je 5 solo starts en 5 solo landingen hebben gemaakt (full-stop). Voldoe je nog niet aan de vereisten hier dan kun je uiteraard eenvoudig nog een paar uur N-VFR vliegen hier met instructeur.

Ik begreep dat er bijvoorbeeld op Beek een N-reg C172 te huur staat. Maar een EASA vliegtuig met EASA instructeur is uiteraard ook goed. Voor de mensen zonder Amerikaans vliegbrevet is ook nog een stukje theorie nodig. Dit wordt bij verschillende vliegscholen aangeboden (bijvoorbeeld bij de VCR op Rotterdam).

Tenslotte. Eugenie heeft inzake Night VFR een heel lezenswaardig stuk geschreven over het technische deel van Night VFR waar ik graag naar verwijs: https://www.wingsoverholland.nl/wp-content/uploads/2019/10/AOPA-NVFR-SAFETY-LEAFLET.pdf