Zoals jullie weten heb ik onlangs de N2024 (bouwjaar 1973) ingewisseld voor de PH-ABM (bouwjaar 1957). Beiden Cessna`s, alleen is de ABM ietsje groter (en behoorlijk ouder). Nu is het misschien raar om iets in te ruilen voor iets wat veel ouder is. Maar toch is het niet zo gek; de PH-ABM heeft als toestel zelf 6985 uur gevlogen (dat is dus minder als de 7566 van de N2024).
De RollsRoyce O-300 motor van de PH-ABM heeft 1012 uur gevlogen sinds totale revisie (dat noemen ze SMOH). Zo`n motor mag 1800 uur vliegen voordat deze opnieuw totaal gereviseerd moet worden. Op 2 mei 2002 is de motor echter voorzien van nieuwe cylinders en zuigers, qua vlieguren is dat 407 uur terug.
Tot de volgende revisie zou ik theoretisch nog dus zo`n 800 uur kunnen vliegen. Als je uitgaat van 50 vlieguren per jaar zou ik dus nog zo`n 16 jaar door kunnen. Dit is theoretisch natuurlijk, niemand garandeert dat zo`n motor de 1800 uur zonder revisie haalt.
Tenslotte. De PH-ABM is iets ruimer als de N2024. Het is een 3 persoons vliegtuig, dus ruimte voor 1 extra passagier t.o.v. de N2024.