Als klein jongetje vloog ik regelmatig mee met de eigenaar van het vliegveldrestaurant hier op Midden Zeeland; Ids Leemans. In het artikel in "Up in de sky" had ik het ook over Ids.
Ids had zijn eigen vliegtuigen. Een Piper Super Cub bijvoorbeeld (de PH-WDR) voor het slepen van de zwevers (de WDR had hij samen met Wim Machielse). Ids sleepte de zweefvliegtuigen echt omhoog tussen de gebakken tongen (hij stond immers in de keuken van het vliegveldrestaurant).
Als ik mee hielp afwassen mocht ik mee met Ids in de WDR als passagier (sterk zo`n Super Cub hé) bij het slepen van de zwever. Naast de zweefvliegtuigen slepen dropte Ids ook de parachutes trouwens met de PH-DES (die was niet van Ids zelf).
Ids had ook een Cessna 172 zoals ik zelf nu heb (PH-WDS). Maar hij had ook de PH-VBI. Een Cessna 150 Aerobat. Je ziet `m op onderstaande foto. Met de VBI gingen we samen aerobatic vliegen.
Ik kon nog niet eens brommer rijden of ik mocht al alleen in de PH-VBI taxiën van Ids. Zo stoer vond ik dat als tiener! Hij gaf me gewoon de sleutels en gaan met de banaan. Ids liet me de VBI schoon maken bij Richard van As (daar stond hij toen gestald) en dan mocht ik er daarna mee vliegen samen met hem. Eigenlijk was Ids mijn eerste vlieginstructeur.
Toen ik op mijn 16e legaal vliegles mocht nemen kreeg ik vliegles van Henk vd Vlies op de PH-VBI van Ids. Ids had namelijk ook een vliegschool (Flightcenter Zeeland). Hij was zelf geen officiële vlieginstructeur, dus daarom had Ids daar mensen voor zoals Henk.
Ids is ook tien jaar bestuurslid geweest van de AOPA (vereniging voor vliegers). Toen hij om medische redenen moest stoppen met vliegen is hij in 2005 ook gestopt als bestuurslid.
Ook was Ids actief in de vliegclub op Midden Zeeland (Aero Club Zeeland). Maar ik was dat niet, dus heb ik dat niet zo goed gevolgd. Wel weet ik dat hij toen samen met o.a. Bertie Korstanje veel gedaan heeft voor de bouw van het clubhuis. Ids is zelfs voorzitter van de Aero Club Zeeland geweest.
Naast zijn eigen vliegtuigen verhuurde Ids ook vliegtuigen van derden. Zo had hij een Beech Musketeer (bovenstaande foto) in de verhuur van een oud-ijzer handelaar (Arie).
Met deze Beechcraft Musketeer zijn we nog `s naar Lelystad geweest met z`n vieren om de (toen) nieuwe Diamond Katana te bekijken (Ids, Peter Reijnhoudt, Wanda en ik). Volgens mij was de registratie N1986W of zoiets.
Was eigenlijk wel typisch Ids. Hij vond vliegen zo leuk. Het ging er niet om of je nou geld verdiende of niet. Hij wilde gewoon zoveel mogelijk mensen laten delen in het plezier van het vliegen.
Vliegen deed hij graag en ook goed. Hij deed aan Aerobatics (met de VBI natuurlijk), maar ook aan watervliegen. Dat deed hij graag in Florida (daar ging hij sowieso graag heen).
Met Ids heb ik uiteraard altijd contact gehouden, ook toen hij niet meer mocht vliegen. Hij vloog ook met mij mee in zowel de N2024 als de PH-ABM. Hij vond het op een gegeven moment wel heel fijn dat de PH-ABM wat ruimer zat als de N2024. Zo`n kleine Cessna 150 is uiteraard wel krap als je wat ouder wordt.
Deze Cessna 150 had ik trouwens moeten kopen omdat de PH-VBI nét verkocht was door Ids voordat ik zelf op mijn 26e genoeg geld had gespaard om mijn eerste vliegtuig te kopen. Want eigenlijk wilde ik de PH-VBI hebben.
Hier onder een "oude" video van Ids, hij vliegt dan samen met mij in mijn vorige vliegtuig naar Texel. Omdat hij rechts naast me zat kon hij dus ook sturen als we en-route waren. Uiteraard is Ids ook vaak mee geweest naar andere vliegvelden.
Zo had Ids bijvoorbeeld iemand die al heel lang bij hem in de keuken werkte op Bandoeng. En dan vroeg hij aan mij of we samen met die persoon ergens heen konden vliegen. Nou dan gingen we dus naar Oostende als "personeelsuitje" van Bandoeng (onderstaande video).
Ook is Ids verschillende keren met me mee geweest naar Engeland. Zowel in de N2024 als in de PH-ABM. Ik was heel blij dat ik zo wat terug kon doen voor `m. Ids was echt de persoon die mij nóg gekker gemaakt heeft van general aviation als ik al was. Eigenlijk heb ik dagelijks nog last van de gevolgen hier van 😊.
Het vliegveldrestaurant ("Flyers-Inn" heette dat) op Midden Zeeland heeft Ids niet aangehouden. Maar zijn Indonesische restaurant Bandoeng in Oost Souburg gelukkig wel.
Bij geval vierde hij enkele weken terug het 50 jarige bestaan van Bandoeng (zie onderstaande foto). Zoon Mark runt tegenwoordig dat restaurant (die woonde vroeger naast het restaurant op Midden Zeeland).
Toen ik Ids onlangs sprak laatst bij Bandoeng hadden we nog afgesproken om samen naar Oostende te gaan vliegen als hij terug kwam van vakantie uit Spanje.
Helaas belde Lieneke (de schoondochter van Ids) vanmorgen op dat Ids afgelopen nacht in zijn slaap is overleden. Ik ben me uiteraard rot geschrokken.
Langs deze weg wil ik daarom de nabestaanden van Ids condoleren met het verlies van deze markante persoon.
Tenslotte. Voor dv. vrijdag 5 januari as. is de zgn. missing man formation gepland voor Ids (bij geschikt vliegweer uiteraard) bij Huis ter Schelde. De volgende mensen/vliegtuigen zijn aangemeld:
Didier / Cessna 150 N3279G
Peter Reijnhoudt / Cessna 172 PH-ADE
Hans Kruyk / Piper Cherokee PH-SRP
Nassim de Jong / Grumman N9314L
Ik zelf / Cessna 172 PH-ABM