Gisteren ben ik weer `s naar Engeland (Shoreham) geweest om Spitfire bier te halen bij de Tesco. Via Airwork nog contact gekregen met een andere vlieger, dus we zijn met twee vliegtuigen gegaan.
Heel tof trouwens dat er weer een Airwork Engelandvluchtje van de grond is gekomen. Vroeger gingen we wel `s met zes (2011) of vier vliegtuigen tegelijk (2014).
Deze keer vlogen we met twee vliegtuigen. Nog steeds beter als alleen zoals vorig jaar. Niet dat het niet leuk is met 1 vliegtuig maar met meer vliegtuigen is wel gezelliger.
Anyway. De andere piloot (via Airwork dus) had een Cessna 150 gehuurd (de PH-TGA). Zelf ging ik natuurlijk met de PH-ABM. Marcel ging alleen, maar zelf had ik ook nog 2 passagiers mee (kon dus niet zo heel veel Spitfire mee terug nemen 😊).
In de morgen hing er nogal wat mist. Hield zelf wel rekening dus met annuleren van het geplande tochtje. Maar toen het vliegveld open ging was de mist gelukkig weg (al was Oostende nog steeds IFR).
Op de heenweg hadden we ietwat vertraging. De verhuurder van de Cessna 150 had blijkbaar de boordpapieren niet in het vliegtuig gelegd. Marcel kon dus nog niet gelijk vertrekken.
Marcel vertrok overigens eerder vanaf Hilversum en zou dan tegelijk met ons vertrekken vanaf Zeeland. Op Zeeland zouden we dan ook gelijk de douane doen.
Toen Marcel geland was ben ik dus gelijk vertrokken zodat mijn vliegplan immers actief kon worden (ik zat al op 25 minuten na geplande starttijd). Ben boven het vliegveld van Zeeland gaan cirkelen en alvast rustig gaan klimmen. Zodra Marcel de douane had geregeld zijn we vertrokken richting Shoreham.
Eerste stuk hadden we nog wat bewolking, maar wat dichterbij Kent waren de meeste wolken toch wel vertrokken.
Zonder die wolken zie je beter waar je over heen vliegt toch? Hier onder zie je bijvoorbeeld dat we over Battle heen vliegen.
Je ziet de Battle Abbey die gebouwd is door Willem de veroveraar. Hij heeft dit als straf moeten bouwen van de paus omdat hij zoveel mensen had gedood in 1066 bij de slag om Hastings (King Harold was daarbij verslagen).
Ik vind het zelf altijd wel leuk om de passagiers wat te laten zien onderweg. Zo zijn we vorig jaar nog een paar keer over Canterbury Cathedral gevlogen (zie ook de video).
Mijn passagier Remke had nog het stadion van Brighton and Hove gezien. Mede-Arnemuidenaar Jan Paul van Hecke zit daar in het team als profvoetballer.
Zo`n 2 uur na vertrek stonden de beide Cessna`s op Shoreham. Iets later dan gepland. Maar de reis an-sich was het doel en niet de bestemming.
Het vliegveld van Shoreham is al geopend in 1910 (het oudste vliegveld van Engeland dus wat nog in gebruik is). Er staat een prachtig luchthavengebouw uit 1930 in Art Deco stijl.
Tijdens beide wereldoorlogen is het vliegveld ook in gebruik geweest bij de RAF.
Op Shoreham stond er dit keer geen douane op ons te wachten of zo. We konden dus zo doorlopen naar het restaurant voor de lunch. Goed idee van Marcel; echt Engels (Ham/Eggs/Chips).
Misschien waren ze al vertrokken omdat wij wat later aan kwamen dan gepland.
Na de lunch op het vliegveld de Uber gepakt naar Brigton om Spitfire bier te kopen bij de Tesco.
Brighton is niet zo heel ver van het vliegveld Shoreham af trouwens. Reken op zo`n half uurtje met de auto (verkeer is nogal traag).
Nog wat rond gelopen daar en weer terug naar het vliegveld. Zeker omdat Marcel nog op tijd op Hilversum moest zijn konden we het niet te laat maken natuurlijk.
De Cessna`s dus nog even volgetankt met AvGas op Shoreham (ze hebben daar geen Mogas) en hup weer naar Midden Zeeland.
Er was wat drukte op het veld. Dus niet alleen in de rij om te tanken, maar ook in de rij om op te lijnen om de baan op te gaan.
Dus kwartiertje later vertrokken als gepland, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken.
Terugvlucht was eveneens bijna twee uur. Logisch want er stond praktisch geen wind (5 knopen). Om 18:06u was de ABM weer terug op Zeeland. De TGA volgde een half uurtje later.
Volgens mijn horloge was de gevlogen afstand 308,78km (166nm). Het was more-or-less rechtstreeks, maar soms moet je natuurlijk ergens omheen vliegen (verboden gebiedje of zo). Maar gemiddeld 90kts terwijl ik maar met 21 inch heb gevlogen.
Op de een of andere manier ging de 150 die Marcel gehuurd had op de terugvlucht minder snel als op de heenvlucht.
Zodoende moest Marcel gauw weer verder naar Hilversum, het vliegveld sluit daar immers (net als hier op Zeeland) exact om 20u.
Op Zeeland doen ze in de regel nogal relaxed als je aangeeft dat je paar minuten na sluitingstijd binnen komt. Schijnt dat dit op Hilversum niet het geval is.
Enfin. Marcel stond exact 20:00u weer op Hilversum, dus geen probleem.
Voor volgende keer is het misschien toch beter voor iemand als Marcel om een vliegtuig hier op Midden Zeeland te huren (dan zit je immers wat ruimer in de tijd).
Er is een hotel vlakbij het vliegveld hier op Arnemuiden. Je zit dan qua planning wat minder strak. Ook is het vliegveld hier bezig met het realiseren van een slaapgelegenheid op het vliegveld voor bezoekende piloten.