woensdag 8 november 2023

Helicopteren met de PH-ABM

Vandaag zou ik eigenlijk naar Frankrijk gaan met de PH-ABM; LFQQ deze keer (Lille). Alles van te voren geregeld, je moet daar immers je handling een dag van te voren regelen inclusief GENDEC. Dat laatste snap ik niet helemaal, want we vliegen immers binnen Schengen. Waarom heb je dan van te voren de paspoort gegevens nodig van iedereen die aan boord is?

Helaas had ik het weer niet goed van te voren geregeld 😒. TAF`s van bijvoorbeeld Koksijde gaven bijvoorbeeld overcast 900ft op en harde wind (tussen de 18 en 28 knopen). Lille zelf zat op overcast 1000ft en gusts van 30 knopen.
























Heb daarom de plannen gewijzigd. Heb maar een lokaaltje gedaan. Het liefst wil ik elke week even de motor goed warm hebben om roest in de cylinders te voorkomen. Ook was het een mooie gelegenheid om te landen met crosswind. De zuidenwind stond immers echt dwars op de baan.

Met wind mee haalde ik 133 knopen grondsnelheid en dat deed de PH-ABM op z`n sloffen met 20 inch manifold pressure (bovenste foto). Maar andersom haalde ik met 22 slechts 55 knopen op de grond.

Daarom voor de grap toch even slowflight gedaan met tegenwind om te kijken of ik stil kan staan in de lucht net als een helicopter. Door de STOL-kit kan ik natuurlijk al heel langzaam vliegen.

Op onderstaande foto zie je dat ik zonder gebruik van flaps 36.5mph (31,72 knopen) vlieg terwijl ik nog niet overtrek (STOL warning gaat wel bleren natuurlijk). Op mijn ouderwetse snelheidsmeter is de snelheid niet meer af te lezen, maar op de G5 nog wel.

Met een grondsnelheid van 5 knopen sta ik dus bijna stil in de lucht. Vijf knopen is 9,26 kilometer per uur, dus een voetganger kan mij dan bijhouden als het zo hard waait. Leuk hé!
























Als het nog ietsje harder waait kan ik dus echt stil staan in de lucht. Ik heb dus 31,72 knopen wind nodig ofwel 5 knopen meer wind als vandaag. Toch nog een keertje gaan proberen dus.