dinsdag 28 februari 2023

Condoompje op pitotbuis

Op de PH-ABM zit net als bij andere Cessna`s een pitotbuis die bedoeld is om de luchtsnelheid te meten. Bij veel vliegtuigen doe je er na gebruik een soort condoompje over heen om te voorkomen dat er een insect in kruipt en zodoende de buis blokkeert. Ik bedoel zo`n ding met remove before take-off sliert er aan zeg maar.

Toen ik de ABM kreeg zag ik al dat het een ander systeem was. Er zit een soort klepje op wat open gaat als je wat snelheid maakt. Nu was het al een paar keer voor gekomen dat het klepje pas open ging als ik aan het uit klimmen was, zeg op 300ft.

Maar de laatste tijd kwam het een paar keer voor dat het klepje helemaal niet open ging. Gisteren was dat ook zo. Je meet dan dus helemaal geen luchtsnelheid.

Ik was al verschillende keren bij Vliegwerk Holland langs geweest. Verschillende keren hebben ze er wat aan gedaan, maar helaas niet met gewenst resultaat.







Ik heb dus gekozen voor een rigoreuze oplossing; Nassim heeft het klepje er voor me af gehaald. Ze gaan bij Vliegwerk Holland een condoompje op maat maken.