Mijn Cessna heeft een O-200 motor waar hij origineel ook mee werd afgeleverd in 1973 (niet dezelfde natuurlijk maar wel een soortgelijke). Deze motor is ook al `s gereviseerd maar qua techniek wel vrij gedateerd. Super betrouwbaar, daar niet van. Maar ik vlieg met relatief duur Avgas (Aviation Gasoline/gelode benzine met hoog octaan).
Inmiddels is er een oplossing om deze O-200 te vervangen door een modernere Rotax 912 S3 motor met 100 pk (evenveel als mijn O-200). Hier onder een foto van zo`n Cessna 150 met een Rotax motor ervoor.
Het bedrijf Atol Avion biedt deze Rotax conversie aan. De Rotax is zo`n 25% zuiniger en gebruikt ook nog eens het veel goedkopere Mogas (zelfs met ethanol). Ook hoort er een verstelbare propeller bij deze ombouwset. De Cessna wordt hier meer efficient van. De TBO (time between overhaul) is met 2000 uur ook langer als bij de O-200 die ik nu heb (1800). Dit houdt in dat je langer met dezelfde motor kan blijven vliegen. Tenslotte mag je ook nog `s 18kg meer gewicht meenemen.
Maar is het interessant voor de N2024? Ik denk het niet. Ik vlieg te weinig om het brandstofvoordeel terug te verdienen (sorry Greta). Ook is de Rotax motor door de ombouw veel duurder als een revisie van m`n huidige O200 motor. Zo`n revisie kost rond de 25.000 Euro. Dat is ongeveer hetzelfde als de prijs van een nieuwe Rotax motor.
Bij de Rotax komt er alleen nog bij dat het vliegtuig omgebouwd moet worden. Nieuwe cowling (kappen rond de motor), nieuwe verstelprop en nog van alles er bij. Ik denk dat het minimaal 40.000 Euro kost (en dan ben ik bang dat ik nog veel te laag zit met de schatting). Van dat geld kun je net zo goed een compleet vliegtuig kopen met zo`n Rotax motor er al in. Anyway, mijn motor is gelukkig nog niet op. Dus ik hoef nu nog niet zo`n beslissing te maken.