woensdag 29 april 2015

Vliegen in Zuid Afrika

Zoals ik al had geschreven wilde ik graag zelf vliegen hier in Zuid Afrika.
Het heeft best wat voeten in de aarde gehad, maar inmiddels is het gelukt! Ik bedoel dus niet met de Boeing 777, maar met een echte Cessna!


Omdat het vliegveld van Stellenbosch omgeven is door bergen is het weer veel meer een factor als bij ons op vliegveld Midden Zeeland.

Als het veld "dichtzit" als je tussen de bergen vliegt kom je met een beetje pech ook niet meer weg.
Het dichtstbijzijnde vliegveld is Kaapstad. Het volgende vliegveld dan uren vliegen weg.


Het is nu herfst hier in Zuid Afrika. Niet dat het dan heel koud is (nog steeds boven de 20 graden), maar je hebt wel te maken met bewolking. De locals klagen overigens wel over de kou. Je ziet zelfs mensen met een muts op!

Naast bekende zaken zoals bewolking moet je hier ook rekening houden met de warmte. Bij overlandvluchten word je bijvoorbeeld geacht ook een fles of 6 aan water mee te nemen. Mocht je een buitenlanding maken dan ga je in elk geval niet zomaar dood van de dorst.

Over andere dingen zijn ze weer heel relaxed hier. De kist was bijvoorbeeld al uit de hangar gehaald toen ik wilde gaan vliegen. Ik vroeg bijvoorbeeld of er `s morgens een brandstof monster was genomen. Nou nee, dat doen ze hier niet. De brandstof is altijd goed werd er verteld. Maar bij condensvorming in de brandstoftank kan er toch nog steeds vocht in de tank komen.

Enfin, ik heb zelf toch maar een monster genomen alvorens ik vertrok. Maar inderdaad, er zat geen water in. Maar als het vliegtuig is bewogen heeft zo`n brandstof monster toch niet zoveel zin.


Hoe dan ook, bij de vliegclub heb ik een Cessna 172 gehuurd, net wat groter als mijn eigen Cessna en wel leuk om eens "vreemd te gaan" met een ander vliegtuig.


In totaal heb ik een keer of 6 afgesproken op de vliegclub, maar uiteindelijk heb ik dus maar 1 keer kunnen vliegen.
Op 1 keer na was dit allemaal aan het weer gerelateerd (te lage bewolking in combinatie met de bergen).


De andere keer dat het niet doorging had een echt Afrikaanse oorzaak. Het vliegtuig was dubbel geboekt. Ik zag gewoon iemand anders wegvliegen met het vliegtuig wat ik had geboekt. Maar hier had m`n klant al voor gewaarschuwd. Dat soort dingen is in Afrika heel normaal.


Maar als je dan uiteindelijk toch vliegt boven Afrika ben je dat allemaal al gauw vergeten. Wat is het prachtig hier in Zuid Afrika!
Ik heb echt genoten!


Tijdens het vliegen heb ik m`n GoPro meegenomen om een video te maken. Zodra de video verwerkt is zal ik het wel op het blog plaatsen. Verwacht er niet teveel van, ik wilde me immers toch met het vliegen bezig houden en niet met de camera.


Naast het vliegen en werken in Zuid Afrika heb ik er ook nog een beetje vakantie gehad hoor :). Meer foto`s van het Zuid Afrika avontuur staan ook op deze pagina.

zondag 26 april 2015

Vliegen in Zuid Afrika

Een clublid van onze Aeroclub hier op Arnemuiden (Kees) heeft een huis in Zuid Afrika. Vandaag ben ik bij hem op bezoek.

Hij vliegt ook in Zuid Afrika en het vliegveld is heel dicht bij z`n huis. Stellenbosch (FASH).


Kees is zo vriendelijk om me naar het vliegveld te brengen en wegwijs te maken aangaande het vliegen hier in Zuid Afrika. De vliegclub hier heeft verschillende Cessna`s beschikbaar, hier wil ik dus wel graag mee gaan vliegen.


De aankomende week maar een afspraak maken dus! Eerst nog even aan de slag met de keukens hier in Zuid Afrika.

Bekijk hier de foto`s die we in Zuid Afrika hebben gemaakt.

woensdag 22 april 2015

Vliegen naar Zuid Afrika

Onlangs m`n BFR gedaan voor zowel EASA als FAA brevet. Voor EASA brevet moet je dan een nieuw brevet aanvragen bij de KIWA.

Maar dat kost helaas best wel wat tijd. Gelukkig is m`n "oude" brevet nog enkele maanden geldig.

Zo`n BFR kun je dus beter ruim vóór aflopen van je brevet regelen anders ben je mooi "grounded".


Hoe dan ook. Ik ben nu voor een paar weken naar Zuid Afrika voor m`n werk.
Ik ben maar gewoon met de KLM gevlogen, maar het blijft natuurlijk wel een leuke vlieg ervaring.


Ik vloog met een Boeing 777, zo`n vliegtuig heeft 11 uur nodig om naar Zuid Afrika te vliegen vanaf Amsterdam. Best wel vlotjes dus.


Zoals je hier onder kunt zien vliegt zo`n 777 ook wel wat hoger als m`n eigen Cessna. Ruim 10 kilometer hoog terwijl ik zelf met de N2024 niet hoger ben geweest als FL110 (ruim 3 kilometer).


Ook zo`n Boeing cockpit ziet er heel anders uit als in de Cessna, wel heel leuk om te zien!

Hier in Zuid Afrika wil ik overigens zelf ook gaan vliegen, maar daarover later meer.


Bekijk hier de foto`s die we in Zuid Afrika hebben gemaakt.

donderdag 16 april 2015

BFR voor FAA en EASA brevet

Vandaag de eerste zomerdag gehad hier in Zeeland. Prachtig vliegweer. Heb gelijk m`n BFR gedaan (Bi-Ennial Flight Review) voor zowel m`n EASA als FAA vliegbrevet. Kan er voorlopig dus weer tegen aan.