maandag 24 februari 2014

Vliegen met de Cessna 182

Vanmorgen ben ik samen met Hans (de instructeur van de Aeroclub) en Robbert met de Cessna 182 van Cessair wezen vliegen (de PH-HLF). Deze Cessna is net even wat forser en en krachtiger als m`n eigen Cessna (230pk bijvoorbeeld i.p.v. de 100pk van m`n eigen kistje). Nu ik m`n EU brevet heb mag ik ook Nederlandse toestellen vliegen en daarom wil ik toch graag uitgecheckt worden op een PH toestel waar ik meer als 1 passagier mee mag meenemen. Omdat de HLF eigenlijk bedoeld is voor de rondvluchten heb ik met de eigenaar afgesproken om `m nooit mee te nemen op dagen dat het druk is met rondvluchten (met name in het weekend).
Op m`n Amerikaanse brevet heb ik een aantekening voor "Complex Aircraft", die had ik toen nodig om met de Cessna 172RG te mogen vliegen (die heeft een verstelprop/cowling flaps/intrekbaar landingsgestel). Hier in Europa kennen ze dat soort aantekeningen niet. Het is nu dus aan de verhuurder (Cessair dus in dit geval) om te beoordelen of ik het toestel mee mag nemen. Vandaar dat ik eerst wat uren op de PH-HLF moet maken. Van tevoren hadden mensen me al gewaarschuwd dat de C182 last heeft van een "zware neus", maar eigenlijk had ik dat niet zo in de gaten. Wat me opviel is dat ik gewoon een minder stijle nadering als met de C150 kan maken, ik moet dus wat vlakker aan komen vliegen om aan het begin van de baan op de grond te komen.
Na het vliegen met de HLF ben ik ook nog even met de N2024 weg geweest (even zeehondjes tellen). Voor een vliegtuig is het toch goed dat er regelmatig mee gevlogen wordt (voor m`n eigen routine natuurlijk ook). Nog een weekje trouwens en dan komt de annual er weer aan (de "APK" zeg maar).

zaterdag 8 februari 2014

8.33 kHz radio`s; update

Een poosje terug had ik een stukje geschreven over de 8.33kHz radio`s voor de kleine luchtvaart. Er stond namelijk in de AOPA pilot dat dit afgelopen januari verplicht zou zijn voor mensen die in klasse A, B of C luchtruim vlogen. Inmiddels blijkt dit dus toch achterhaald. Ik vond op de website van Eurocontrol dat dit enkel geldt voor enkele drukke verkeersgebieden, maar niet overal.
Het komt er dus op neer dat: - Vanaf 17 november 2013 moeten alle nieuwe radio`s 8.33kHz zijn - Vanaf 1 januari 2014 is een 8.33kHz radio verplicht in een beperkt aantal drukke gebieden (waar de meeste vliegtuigen sowieso al van een 8.33 kHz radio zijn voorzien) - Vanaf 1 januari 2018 is een 8.33kHz voor alle vliegtuigen in EU Airspace verplicht, maar landen kunnen hier evt. van afwijken
Enfin, op het Eurocontrol linkje (bovenaan dit bericht) staat de formele tekst in het Engels. Nog even over die dure Garmin GNS430 radio. Een goedkoper (legaal) alternatief is een nieuwe Garmin GNC-255A. Is natuurlijk wat eenvoudiger maar kost "slechts" zo`n 3500 USD. Deze radio heeft FAA goedkeuring (TSO), heeft een NAV functie en is 8.33kHz. Voor mijn gebruik dus ideaal.
Nóg goedkoper kan ook. Het Duitse merk Trig heeft een 8.33kHz radio (de Trig TTY01) die zo`n 1000 Euro excl. B.T.W. kost. M`n onderhoudsman raadt de Trig af (schijnt toch niet helemaal technisch in orde te zijn en ook niet legaal voor een Amerikaans geregistreerd toestel i.v.m. ontbreken TSO/goedkeuring). Nog een nadeel van de Trig is dat de NAV ontbreekt, maar eigenlijk zou ik de Trig er alleen inzetten om "legaal" te zijn (dus als 2e radio). De radio die ik nu heb (met NAV) werkt ook, dus die kan ik wel blijven gebruiken voor de NAV (of zou dat ook niet meer mogen straks?).