dinsdag 30 juli 2013

Vliegen over de goudmijn

Een poosje terug kreeg ik via Facebook/E-mail etc. contact met een andere eigenaar van een Cessna 150. Deze (Nederlandse) meneer (Henny) woont in Nieuw Zeeland en wilt op termijn naar Nederland verhuizen. De bedoeling is ook dat de Cessna mee gaat. Ook Henny houdt een blog bij, hier een linkje naar zijn blogpost over een vluchtje over een (nog actieve) goudmijn in Nieuw Zeeland.
De cylinder voor m`n Cessna is inmiddels weer terug van Loma. Als het een beetje mee zit kan ik van `t weekend weer vliegen.

vrijdag 19 juli 2013

Kistje nog niet klaar

De komende dagen kan ik nog even niet vliegen met de Cessna. M`n cylinder is onderweg nu naar Loma in Belgiƫ. Naast een lekke klep zat er ook een inlaatpakking niet goed (de cylinder kreeg hierdoor valse lucht). Vorig jaar april was er al een andere inlaatpakking op gezet. Helaas was deze dus verkeerd gemonteerd. Enfin. Als Loma de cylinder heeft hersteld ben ik straks van m`n trillingen af (daar ga ik dan maar van uit) en is de motor weer helemaal top.

woensdag 17 juli 2013

Leak test voor de O-200

Gisteren met Kees de leaktest gedaan voor m`n Continental O-200 (motor van de Cessna). Drie van de vier cylinders blijken top te zijn, maar eentje dus niet. Bij zo`n leak test wordt er 80 psi lucht de cylinder in geblazen en wordt er gemeten hoeveel er weg loopt. Als er 5 tot 10% weglekt heb je een goede conditie. Dit is het geval met 3 van m`n 4 cylinders. Een redelijke conditie heb je als er tot 20% weglekt. Meer als 30% weglekken betekent problemen. Bij die ene cylinder waar het om gaat lekt wel 50% weg, dus da`s niet best.
Vanmorgen is Kees dus gelijk aan de slag gegaan om het probleem op te lossen. De cylinder waar het om gaat is er opnieuw af gegaan (vorig jaar april is dezelfde cylinder er immers ook al af gehaald).
An sich zag de cylinder er goed uit, zowel de zuigerveren als de schraapveren waren ok. Met een beetje AvGas hebben we de kleppen getest en 1 van de 2 kleppen sluit dus niet 100% af. Er kwam wat AvGas doorheen druppelen.
Kees gaat hier mee aan de slag nu. Als het goed is kan hij het zelf maken. Lukt het niet, dan gaat de cylinder voor revisie naar Belgiƫ (LOMA). Een compleet nieuwe cylinder kost trouwens zo`n 1000 Euro. Als zo`n revisie in de papieren gaat lopen kies ik uiteraard voor een compleet nieuwe cylinder.

dinsdag 16 juli 2013

Met de N2024 naar Seppe

Vanmiddag nog even met de N2024 wezen vliegen. Kees (de nieuwe onderhouds man) wilde graag een leaktest doen en de motor moest dan goed warm wezen. Zo gezegd, zo gedaan. Even heen-en-weer naar Seppe dus.
Op Seppe stond ik naast de Antonov van Rob de Man, leuk toestel! Hier heb ik nog verschillende klanten mee laten vliegen op het Midzomer Event van 2011.