dinsdag 28 mei 2013

Stearman`s op Midden Zeeland

Gisteren nog even wezen vliegen en de Cessna weer afgetankt weggezet. Ik wil binnenkort namelijk met een klant naar Headcorn in Engeland en `s morgens vroeg vertrekken. Het is dan wel handig als ik dan niet eerst moet tanken. Op het veld kwam ik nog twee leuke kistjes tegen die onderweg terug naar Headcorn waren.
Deze Stearman`s vlogen in formatie terug naar Engeland. De foto`s zijn maar met m`n telefoon gemaakt toen ik m`n runup aan het doen was. Betere foto`s van deze Stearman`s staan hier.
M`n passagier maakte tijdens de start nog onderstaande foto van de Stearmans. Zodra ik los was vertrokken ook de Stearmans richting Engeland. Volgens mij hadden ze nog zo`n rookpotje aangezet want zelfs vanuit de lucht zag je een enorme rookpluim over de baan hangen (foto helemaal onder).
Gisteren en vandaag ook nog even contact gehad met het Kiwa. Van het Kiwa gaan ze nu het CBR een verzoek sturen zodat ik binnenkort examen Airlaw en Human factors kan doen (nodig om een Europees brevet te krijgen). Gistermorgen helaas ook nog een vliegtuig gecrasht hier op Midden Zeeland. Nassim de Jong doet hier uitgebreid verslag.

vrijdag 24 mei 2013

Legaal luchtfoto`s maken

Voorheen was het verboden om vanuit sportvliegtuigen te fotograferen. Bijna niemand hield zich er aan en omdat handhaving niet te doen en ook niet zinvol was is het verbod inmiddels ingetrokken.
Besluit van 24 april 2013 tot intrekking van het Besluit luchtfotografie en het Inkomsten-vergoedingsbesluit-militairen Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz. Op de voordracht van Onze Minister van Defensie, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 27 februari 2013, nr. BS2013005292, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wet- en Regelgeving; Gelet op artikel 76, eerste lid, onder d, van de Luchtvaartwet; De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 28 maart 2013, W07.13.0054/II); Gezien het nader rapport van Onze Minister van Defensie, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 12 april 2013, nr. BS2013010809, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wet- en Regelgeving; Hebben goedgevonden en verstaan: ARTIKEL I Het Besluit luchtfotografie wordt ingetrokken. ARTIKEL II Het Inkomsten-vergoedingsbesluit-militairen wordt ingetrokken. ARTIKEL III Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juni 2013. Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot ’s-Gravenhage, 24 april 2013 Beatrix De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld Uitgegeven de tweeëntwintigste mei 2013 De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
Dan nog even wat anders voor wie het leuk vindt. De foto`s en het verhaal van de laatste Saab meet op het vliegveld Midden Zeeland staan op deze pagina.

dinsdag 21 mei 2013

Vluchtje naar Antwerpen

Gisteren zou ik iemand ophalen met de Cessna vanaf het vliegveld van Antwerpen. Helaas hing de bewolking te laag om SVFR binnen te mogen komen. De bewolking hing rond de 500 voet en dat is echt veel te laag. Ik ben daarom maar met de auto gegaan.
Op Midden Zeeland kon er nog wel gevlogen, dus ben `s middags nog heel even in de lucht geweest. Nu maar hopen dat we binnenkort beter weer hebben, want veel relaties willen weer mee naar Engeland vliegen.

vrijdag 17 mei 2013

Weer een leuke video

Hieronder een leuke video die gemaakt is in Sion. Om heel eerlijk te zijn wilde ik graag zoiets op Midden Zeeland voor elkaar krijgen. Met het Midzomer Event van 2010 bijvoorbeeld hebben we het in elk geval geprobeerd. Het was toen echt heel leuk, daar niet van. Maar in Zeeland zijn de mensen misschien toch iets te "nuchter" om dit soort dingen succesvol te organiseren. Het is best wel kostbaar om dit soort vliegtuigen te laten komen, denk aan zo`n 3500 Euro per vliegtuig. Je kunt dit heel moeilijk terugverdienen door bijv. entree te vragen. Hieronder nog de video van de Mustang op Midden Zeeland. Voor wie zo`n Mustang eens in het echt wilt zien vliegen, dat kan aanstaande maandag op het vliegveld in Oostwold (Groningen). Ook is Martien van Dijk (van Wings to Victory)druk bezig met de organisatie van de "Zeeuwse luchtvaartdagen" op 1, 2 en 3 augustus as (2013 dus).

donderdag 16 mei 2013

N2024 op Antwerpen

Onlangs heb ik bij het Kiwa register m`n aanvraag ingediend voor het nieuwe EASA brevet. Ik kreeg vanmorgen bericht dat de aanvraag ontvangen was en dat ze nog wat tijd nodig hebben voordat ze kunnen reageren. Ik denk volgende week wel antwoord te krijgen over hoe nu verder. Ik heb ze m`n ingescande brevet en kopietjes van laatste pagina`s logboek toegestuurd. Ik neem aan dat dit wel voldoende moet zijn.
Dan nog even wat anders. In een vorig leven heette m`n Cessna de OO-GAP (zie foto hierboven) en vloog toen vanaf Antwerpen (EBAW). De motor van m`n Cessna komt dan weer van een andere Belgische Cessna 150, dit was de OO-CLO. Op een gegeven moment is de OO-GAP op Antwerpen helemaal gereviseerd en kreeg toen ook z`n Amerikaanse registratie N2024. Hieronder een foto zoals de Cessna er toen uit zag (1997 staat er bij, dus is toch wel even terug in de tijd).
Vervolgens is de kist opnieuw gespoten (is vóór mijn tijd gebeurd), ik weet niet precies wanneer dat is gebeurd om eerlijk te zijn. Ik heb de N2024 zelf pas sinds 2003 dus de lak zit er toch ook al best een poosje op. Omdat m`n kistje altijd binnen staat blijft de lak er ook mooi uit zien natuurlijk.
Ik vlieg persoonlijk trouwens niet zo heel vaak op Antwerpen. Binnenkort hoop ik er weer eens een keer heen te gaan. Ik hoop dan iemand op te halen die per Fokker 50 komt vanuit Londen City Airport. Het moet natuurlijk wel vliegbaar VFR weer zijn, anders ga ik toch maar met de Saab. Qua tijd maakt het niet extreem veel uit of je met de auto of met het vliegtuig naar Antwerpen gaat. Je bent er (vanaf Midden Zeeland) met zo`n 30 minuten vliegen. Met de auto doe je daar zo`n 20 minuten langer over (als je geen file hebt natuurlijk).

Follow Me op Bologna

Op grotere vliegvelden krijg je wel eens zo`n "Follow Me" wagentje wat voor je rijdt om je naar je parkeerplaats te begeleiden. Bij het Guglielmo Marconi vliegveld in het Italiaanse Bologna kan het zijn dat je wel heel veel gas moet geven om zo`n "wagentje" bij te houden. Bron.

vrijdag 10 mei 2013

Cessna`s tegenhouden doe je zo

In Zuid Amerika vliegen ze net als ons ook met Cessna`s. Ze doen er niet alleen rondvluchten mee, maar vliegen ook met wit poeder en zo. Ik kwam op het web onderstaande interessante video tegen van zo`n coke-vlucht.

dinsdag 7 mei 2013

Faa vliegers in Europa

Via Samuel Jenny kreeg ik een interessante pdf over de "veiligheid" van vliegers met Amerikaanse (FAA) brevetten in Europees luchtruim (even klikken op de voorgaande tekst). Ik vond het wel interessant eigenlijk.
Voor wie het leuk vindt; Kees Marijs maakt nogal eens een foto op het vliegveld van Arnemuiden. Deze foto`s staan in dit album.

maandag 6 mei 2013

Rotax motoren

Vanmiddag nog even met m`n Cessna gevlogen. Mooi weer, dus nog even een rondje Zeeland gedaan. De laatste tijd overwoog ik een Kitfox met Rotax motor (omdat zo`n vliegtuig achter de auto mee kan), maar daar ben ik nu toch wat minder enthousiast over. Zo`n Cessna is (voor mij althans) wel lekker betrouwbaar. Op de wiki van de Rotax 582 motor (die in veel Kitfox vliegtuigen is gebruikt) vond ik onderstaande opmerking van de fabrikant:
"This engine, by its design, is subject to sudden stoppage. Engine stoppage can result in crash landings, forced landings or no power landings. Such crash landings can lead to serious bodily injury or death...This is not a certificated aircraft engine. It has not received any safety or durability testing, and conforms to no aircraft standards. It is for use in experimental, uncertificated aircraft and vehicles only in which an engine failure will not compromise safety. User assumes all risk of use, and acknowledges by his use that he knows this engine is subject to sudden stoppage...Never fly the aircraft equipped with this engine at locations, airspeeds, altitudes, or other circumstances from which a successful no-power landing cannot be made, after sudden engine stoppage. Aircraft equipped with this engine must only fly in DAYLIGHT VFR conditions."
Dit gaat dus over een Rotax 582 twee takt motor. Deze vliegtuig motor heeft een TBO van slechts 300 uur (dus elke 300 uur vliegen moet de motor gereviseerd worden! Z`n Rotax vliegtuigmotor is ook leverbaar als vier takt gecertificeerd ("geschikt voor vliegtuigen"). Deze motor gaat (in elk geval op papier) ook veel langer mee (200 uur TBO). Volgens een vriend van me houdt dit "gecertificeerd" weinig meer in dan 50 uur proefdraaien op de fabriek en dat is bij de niet-gecertificeerde niet gebeurd.
We hadden het hier vanavond over omdat onlangs een vliegtuig van een kennis (met gecertificeerde Rotax) onlangs gecrashed is. Bij een gesimuleerde motor uitval viel de motor écht uit (hij bleef dus niet stationair lopen). Toestel is in een weiland geland, maar helaas hadden de vliegers een sloot met prikkeldraad over het hoofd gezien. Ook waren ze met de wind mee geland. Gelukkig hebben de inzittenden het overleefd, maar het toestel is helaas helemaal vernield. Ik blijf voorlopig maar met de Cessna vliegen dus, ik wil gewoon niet mensen meenemen (klanten, vrienden of onze kindertjes) in een vliegtuig waarvan de fabrikant van de motor al aangeeft dat het eigenlijk niet bedoeld is om in een vliegtuig ingebouwd te worden. Mocht ik persé toch een vliegtuig achter de auto willen, dan is een Kitfox met een O-200 motor (dezelfde motor als ik in m`n Cessna heb) misschien een betere optie. Op Airwork is al een poosje zo`n discussie over Rotax motoren trouwens, voor wie het interessant vindt.

vrijdag 3 mei 2013

Vliegen met de N2024

Daarnet nog even een klein rondje met de N2024 gevlogen met een klant die een keuken bij me had gekocht. Echt heel mooi weer, dus toch even onder werktijd gevlogen. Van de winter weinig gevlogen (PPR + weer), maar die achterstand wil ik snel inlopen nu :).
Op mijn stoel ligt een stapel kussens. Die heb ik nodig omdat de Cessna bij het klimmen een hoge neusstand heeft. Je ziet gewoon heel weinig naar voren toe. Ik ben zelf ook niet echt lang, dus dat helpt ook niet echt mee. Hoewel ik de laatste tijd best vaak over MLA`s en zo heb nagedacht als alternatief, ben ik gewoon nog steeds erg tevreden met de Cessna 150. Het kistje vliegt gewoon heel stabiel en ik heb lekker veel instrumenten. Passagiers vinden het toch wel fijn als het allemaal wat steviger in elkaar steekt bij zo`n good old Cessna.

donderdag 2 mei 2013

Carbon Cub

Met een vliegvriendje sprak ik vanavond over ons vliegtochtje naar Engeland binnenkort. Hij had het er over dat hij toch zeker 800 Euro kwijt was om een vliegtuig op Rotterdam te huren, naar Engeland te vliegen en weer terug te gaan (4 uur vliegen totaal in een 4-persoons vliegtuig). Echt lange cross-country vluchten ga je dan toch niet meer zo gauw maken. We waren het er samen toch wel over eens dat de toekomst toch ligt bij andere vliegtuigen. Vliegtuigen die niet meer dure AvGas tanken, lichter en ook nog eens zuiniger zijn.
De Kitfox waar ik het laatst over had is zo`n toestel. Goedkoop te vliegen en ook nog eens thuis (of in een garagebox) op te slaan. Wat ook een leuk ding is (vind ik dan), dat is de Carbon Cub. Hoewel het vliegtuig er "ouderwets" uit ziet, is het echt een super gaaf ding. De foto hier onder is gemaakt vanuit de Carbon Cub op final van EDNY (Friedrichshafen). Meer foto`s van dit toestel staan op de Facebookpagina van DirectSky.